Communicatietechnieken: Aandacht geven
06 februari 2017 

Communicatietechnieken: Aandacht geven

Wat is aandacht geven? Misschien lijkt dat voor de hand te liggen, maar we geven er allemaal een andere betekenis aan. Voor de een betekent aandacht dat hij of zij je aankijkt en er voor de volle 100% bij is. Voor de ander is dat nog zo vanzelfsprekend niet. Door die verschillende betekenissen kan er een hoop gedoe ontstaan. Je praat bijvoorbeeld tegen je man, die gewoon doorgaat met wat hij aan het doen is op zijn computer en geeft daar de betekenis aan dat hij niet luistert. Hij zal zich daartegen verdedigen, want hij hoort je wel. Hij is alleen met zijn aandacht bij twee verschillende dingen.

Verschillende betekenissen van aandacht

Volgens Van Dale is aandacht: oplettendheid, belangstellingde aandacht vestigen op. In mijn eigen betekenis wil aandacht zeggen dat je je bewuste focus op iets richt. Aandacht is wat in bijvoorbeeld meditatie en mindfulness centraal staat. Met je aandacht kun je in het hier en nu zijn, maar ook in het verleden of de toekomst. Je kunt je aandacht aan jezelf schenken, maar ook aan anderen. Aandacht aan jezelf schenken ervaren de meeste mensen als fijn en weldadig. Misschien is het daarom ook dat aandacht ontvangen van een ander ook zo wordt gewaardeerd.

Aandacht zegt: Ik zie je, je mag er zijn

Aandacht stimuleert de ander ook om verder te praten. Je gesprekspartner voelt zich gezien en gehoord door jouw aandacht. Aandacht betekent impliciet voor veel mensen ook: Ik mag er zijn. En gezien worden en er mogen zijn is een universeel verlangen, een basisbehoefte van mensen. Een verlangen wat veel mensen niet leven. Veel mensen leven het leven van iemand anders. Door zich aan te passen over hun grenzen heen voor wat voor hen feitelijk nog goed voelt. Doordat ze hun aandacht wegschenken aan een ander.

Besteed ik voldoende aandacht aan dat wat me lief is?

Te weinig aandacht ontvangen in je jeugd?

Misschien ben je het je bewust, misschien ook niet. Maar als er in je jeugd te weinig aandacht voor je was in jouw beleving, als je je regelmatig niet gezien en niet gehoord hebt gevoeld door met name een of beide ouders, dan zul je hier in je volwassen leven waarschijnlijk een trigger op hebben. Wat zoveel betekent, dat je als jouw man (of vrouw) doet wat in het bovenstaand voorbeeld wordt beschreven (niet kijken en geen contact maken) je sneller last zult hebben van het idee of de betekenis dat de ander niet luistert. In die zin gebeurt er iets tussen zender en ontvanger. Je partner zal het als hij dat zelf in zijn jeugd niet zo ervaren heeft ook misschien niet eens kunnen begrijpen en het onzin vinden dat je er getriggerd op reageert. Want hij of zij luistert wel, zal gezegd worden. Maar jij voelt je nog steeds niet gezien en gehoord... Dat kan dus het effect en gevolg zijn van te weinig aandacht in je jeugd. Je bent dan gewoon gevoeliger voor het niet hebben van de volledige aandacht van de ander.

Aandacht vragen

Het is ook niet voor niets dat veel kinderen om aandacht vragen. Daarmee zorgen ze (meestal) onbewust voor hun verlangen er te mogen zijn. Ook wanneer ze dat op een negatieve manier doen, waardoor het minder productief wordt, zorgen ze er in ieder geval voor dat ze gezien en gehoord worden. En gezien en gehoord worden is een van de zes basisbehoeften van een mens. Wanneer dat niet op een positieve manier lukt, dan zullen veel mensen om die behoefte toch ingevuld te krijgen op een negatieve manier gaan vragen. Lees verder over basisbehoeften in het e-bookje: Zes Basisbehoeften

Aandacht geven

Aandacht kun je op verschillende manieren geven. Verbaal, non-verbaal en paralinguïstisch. Alle soorten aandacht hebben effect, maar zijn niet allemaal even effectief. Luisteren en gewoon aanwezig zijn, is in veel situaties erg effectief. Het oude spreekwoord luidt niet voor niets: Spreken is zilver maar zwijgen is goud. Stilzwijgend met je aandacht bij iemand aanwezig zijn wordt door veel mensen als erg plezierig ervaren. Mensen voelen zich er in 'gezien, gehoord en erkend'. Dat maakt dat het ook een goede manier is om een gesprek te beginnen. Eerst goed kijken, luisteren en valideren. Stel ook vooral veel vragen en luister goed naar wat de ander je wil duidelijk maken. Door die aandacht ontstaat er bij de spreker meestal ruimte om ook te willen luisteren, te ontvangen en te onderhandelen. Doen dus!

Verbale aandacht

De meest simpele manier waarop je iemand duidelijk maakt dat je aandacht hebt is door te hummen en/of ja, ja of ‘juist’ oh, ed. te zeggen. Dit worden minimale aanmoedigingen genoemd. Je kunt natuurlijk ook gewoon reageren op wat de ander vertelt. Je kunt bv. een samenvatting geven of een vraag stellen. In het artikel: Problemen bij de ander laten vind je nog veel meer voorbeelden van validerende zinnen en vragen, die je hierbij ook goed kunt gebruiken.

Non verbale aandacht

Je houding, de manier waarop je zit of staat en waarop je beweegt als de ander aan het woord is, kun je gebruiken als instrument om de ander te laten merken dat je aandacht hebt. Wat kun je wel en wat beter niet doen:

Niet productieve manieren van aandacht

Productieve vormen van aandacht

Onecht of van nature?

Misschien lijkt dit wat  gemaakt of onecht, alsof je een rol speelt. Toch valt dat in de praktijk erg mee omdat je vaak als je geïnteresseerd bent dit gedrag van nature al vertoont. Daarnaast vraagt elke nieuwe aan te leren vaardigheid nu eenmaal oefening en zul je ontdekken dat dat idee een rol te spelen na verloop van tijd verdwijnt omdat je je de vaardigheid van aandacht geven eigen hebt gemaakt.

Paralinguïstische aandacht

Paralinguïstische aandacht gaat over de manier waarop je praat. Je stemvolume, je intonatie, uitspraak en het tempo waarin je praat. Zoals het bij non verbale aandacht belangrijk is je gezichtsuitdrukking aan te passen aan wat de ander vertelt, is het bij verbale aandacht goed om je toon aan de situatie aan te passen. Je stelt bv. niet een vraag op een heel vrolijke toon als de ander net iets verdrietigs heeft verteld en/of veel stress en spanning ervaart. Je praat ook niet heel luid als je bijvoorbeeld in de kerk of de schouwburg zit. En bij kinderen werkt het bijvoorbeeld juist heel sterk als ze iets doen wat je liever niet hebt om te gaan fluisteren in plaats van je stem te verheffen.

Meer weten over communicatietechnieken?

Naast aandacht valt er nog veel meer te weten over communicatie. Je kunt hier meer over lezen in het artikel Zeven geheimen van taalgebruik en bij mijn andere artikelen over communicatie en communicatiestijlen.

E-book verbindende communicatie


Verbindende communicatie is de sleutel naar harmonie in je relaties. Als je zou weten en begrijpen wat er allemaal mis kan gaan in de onderlinge communicatie, dan mag het wel haast een wonder heten dat er ook nog zoveel goed gaat. Misschien ben je een natuurtalent in het communiceren en gaat het bij jou als vanzelf. Als dat niet zo is en je wilt begrijpen waarom en wilt weten wat je kunt doen om het beter te maken tussen jou en je partner, collega, kinderen, enzovoorts, download dan dit E-book Verbindende communicatie of een van mijn andere gratis E-books.

Wil jij ook de beste versie van jezelf worden?

Mocht je nog een extra zetje in de rug kunnen gebruiken bij het bereiken van jouw doelen of bij het uitvoeren van je wensen, dan kun je je altijd aanmelden voor een van mijn online trainingen of voor coaching.

Transformatie

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?

Over de schrijver
Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan dertig jaar met veel plezier en heeft in 2005 geleid tot de oprichting van ConFront Coaching en Training. In de afgelopen jaren heb ik duizenden mensen via coaching, training, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Via mijn site deel ik mijn kennis en ervaring met jou. Ik ben na mijn HBO-opleiding Personeel en Organisatie verder opgeleid tot Transformationeel Trainer/Coach. En ik volgde opleidingen op het gebied van o.a. Jungiaanse psychologie, NLP, Loopbaanbegeleiding, Meditatie en Mindfulness, Marketing en Communicatie, Voeding en Gezondheid en EFT. Mijn specialisaties zijn: Transformeren, balans tussen werk, zorgtaken en persoonlijkheid, loopbaan coaching, assertiviteit en grenzen stellen, communicatie, hoogsensitiviteit, stress- en burn-out-preventie.
Reactie plaatsen