Wat je vindt mag je houden!

Hoe bijzonder is het niet dat het heel vaak gebeurt dat wanneer ik in bijvoorbeeld een training of een coach gesprek vraag: Wat voel je? Dat mensen daar een “ik vind’ antwoord op geven. Ik vind dat hij dat niet tegen me zou mogen zeggen. Of ze zeggen: ja, vervelend. Of: Ik voel me niet gehoord of niet gezien. Of… vul maar in. Allerlei onduidelijke statements over wat er met ze aan de hand is. Maar concreet vertellen wat er gevoeld wordt gebeurt vrij weinig.

Je gevoel benoemen 

Het blijkt voor veel mensen nog niet zo gemakkelijk te zijn om hun gevoel te benoemen. Vaak nemen oordelen de plaats in van gevoel en blijven ze in hun hoofd zitten. En jij? Hoe is dat bij jou? Heb jij woorden voor je gevoel? Weet je wat je voelt? En waar je het voelt?

Waar voel ik dat?

Als je twijfelt of je je gevoel wel als een gevoel benoemt zou je jezelf kunnen vragen: Waar in mijn lichaam voel ik dat? En wat voor gewaarwording, welke sensaties voel ik daarbij? Dat helpt je in ieder geval om dichter bij jezelf en hoe een situatie voor jou voelt te komen.

Benoem het en het verandert

Maar om je als je daar moeite mee hebt een beetje op weg te helpen heb ik onderstaand een overzicht gemaakt met gevoelens. Zodat je jezelf kunt helpen het gevoel wat vaker te benoemen. Want het gekke is, dat zodra een gevoel benoemt is, het vaak ook verandert. Door het te benoemen gaat er vaak veel van de lading af. En dat is fijn nietwaar? 

Overzicht van de meest voorkomende gevoelens:

Ademloos

Angstig

Bang

Bedroefd

Bedrukt

Behaaglijk

Beverig

Bevreesd

Bevredigd

Bezield

Blij

Boos

Bruisend

Chagrijnig

Dankbaar

Dolblij

Doodsbang

Eenzaam

Energiek

Erkentelijk

Extatisch

Futloos

Geamuseerd

Geagiteerd

Gefrustreerd

Geïntrigeerd

Geïrriteerd

Gekwetst

Gelukzalig

Geprikkeld

Geraakt

Geschokt

Geschrokken 

Gespannen

Gevoelig

Glorieus

Jolig

Kalm

Levendig

Koel

Koud

Kwaad

Machteloos

Melancholiek

Miserabel

Moe

Moedeloos

Nieuwsgierig

Nerveus

Onbehaaglijk

Ongeduldig

Opgelucht

Ongelukkig

Ongemakkelijk

Onrustig

Onstuimig

Onthutst

Ontroerd

Ontspannen

Ontsteld

Ontzet

Onzeker

Opgetogen

Opgewekt

Overstuur

Overweldigd 

Perplex

Paniekerig

Slaperig

Smartelijk

Somber

Sprankelend

Stil

Teder

Tevreden

Treurig

Triest

Trots

Uitgelaten

Uitgeput

Verbaasd

Verbijsterd

Verbluft

Verdrietig

Verrukt

Vervuld

Verward

Verwonderd

Voldaan

Vredig

Vurig

Wanhopig

Weemoedig

Zacht

Zachtmoedig

Zalig

Zelfvoldaan

Zenuwachtig

Bewustzijn vergroten

Door meer zicht te krijgen op welke gevoelens er zijn, vergroot je ook je bewustzijn over wat je voelt. En dat is dan weer handig om daar beter over te leren communiceren. Zoals je kunt zien kunnen er allerlei nuanceverschillen zijn in wat je voelt. Maar wat je ook voelt, het is in ieder geval de taal van je hart en niet van je hoofd.

Ik heb het gevoel dat...

Wees je er ook terdege van bewust dat wanneer je de neiging krijgt om te zeggen: Ik heb het gevoel dat…., dat je hoofd dan aan het woord is en niet meer je hart. Je hoofd wil zijn oordeel over de ander uitspreken, met als gevolg dat de ander meestal in de weerstand schiet. En dat levert vrij zelden effectieve gesprekken en resultaten op.

Strijden om het gelijk

Daarom nodig ik je ook uit om de eerstvolgende keer als je gedoe in een van je gesprekken opmerkt om eens goed op te letten wat de ander of jij doet. Zijn jullie elkaar aan het veroordelen? Zijn jullie aan het strijden om je eigen gelijk? Of zijn jullie beiden op zoek naar een  constructieve manier om naar elkaar te luisteren? Doen jullie beiden je best om elkaar te begrijpen en om jullie beider behoeften ingevuld te krijgen?

Behoeften invullen

Dat laatste is vrijwel altijd de meest effectieve manier van met elkaar omgaan. Zelfs als je denkt: Ik zie de ander nooit weer, weet dan, dat alles dat je alles wat je zendt vroeg of later weer zult terug ontvangen. Dus: Als jij niet wilt dat anderen jou veroordelen, wees je dan terdege bewust van je eigen oordeel op de ander en op jezelf.

Verbindende Communicatie

Meer over dit onderwerp kun je lezen in het E-book Verbindende Communicatie. Download het E-book Verbindende Communicatie


Website-reacties op dit artikel

Mieke op maandag 3 maart 2014 om 10:24
Wat je vindt mag je houden! Ik las dit en vond het mooi, maar hoe kan ik er iets mee. Hihi krijg net een mailtje van iemand die zich pas bij een groep, die ik beheer, heeft aangesloten en die persoon wil gelijk de regels aanpassen omdat dat die persoon beter uitkomt.
Gelijk kwam jouw stukje boven, ik heb de persoon vriendelijk bedankt voor het delen van het idee en ga er dus helemaal niets mee doen :-D
Bedankt Nelly, een echte eyeopener

Over de schrijver
Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan dertig jaar met veel plezier en heeft in 2005 geleid tot de oprichting van ConFront Coaching en Training. In de afgelopen jaren heb ik duizenden mensen via coaching, training, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Via mijn site deel ik mijn kennis en ervaring met jou. Ik ben na mijn HBO-opleiding Personeel en Organisatie verder opgeleid tot Transformationeel Trainer/Coach. En ik volgde opleidingen op het gebied van o.a. Jungiaanse psychologie, NLP, Loopbaanbegeleiding, Meditatie en Mindfulness, Marketing en Communicatie, Voeding en Gezondheid en EFT. Mijn specialisaties zijn: Transformeren, balans tussen werk, zorgtaken en persoonlijkheid, loopbaan coaching, assertiviteit en grenzen stellen, communicatie, hoogsensitiviteit, stress- en burn-out-preventie.
Reactie plaatsen