Probleem of te ontwikkelen vaardigheid?
16 april 2012 

Probleem of te ontwikkelen vaardigheid?

Onlangs kwam er een leuk boekje voorbij: Kids' Skills van Ben Furman. Nu niet meteen wegklikken omdat je geen kinderen hebt, want hoewel het ook over kinderen gaat, gaat het boekje vooral over hoe je situaties en gedrag die jij of je omgeving als problematisch ervaart kunt omzetten in productiever gedrag. En eerlijk is eerlijk, hoewel de inhoud voor mij niet echt nieuw was, is de methode en de structuur wel heel helder en inspirerend. Daarom wil ik het ook met je delen.

Wat is dat dan voor methode?

Kids' skills gaat ervan uit dat je problemen in je leven moet omzetten in vaardigheden die je nog te leren hebt. Een heel eenvoudig maar wel doeltreffend mechanisme. Dit uitgangspunt zorgt er namelijk voor dat je positief formuleert wat je wel wilt. Problemen bestaan in deze methode niet, alleen maar niet geleerde vaardigheden. Je moet dus om te beginnen jezelf de vraag stellen welke vaardigheden je nodig hebt om het ‘probleem’ te overwinnen. Die stap noemen ze: problemen pellen.

De volgende stap is het opbouwen van motivatie

Motivatie opbouwen vindt in deze methode onder meer plaats door vooraf vast te stellen hoe je als je je doel hebt bereikt (je vaardigheid hebt geleerd) dat zult gaan vieren. Ook het bedenken van alle voordelen die je ervaart als je de vaardigheid hebt geleerd draagt bij aan het krijgen en houden van de benodigde motivatie. Verder gebruiken ze in deze methode ook een steunsysteem. De (in dit geval) kinderen zoeken een aantal voor hen belangrijke sleutelfiguren die ze vragen om hen te helpen bij het aanleren van hun vaardigheid.

Oefenen, oefenen, oefenen

Vervolgens als het doel, de vaardigheid is vastgesteld en de motivatie aanwezig, dan is het de bedoeling om de vaardigheid te gaan oefenen. Niet alleen droog oefenen, maar ook in de praktijk. En ook maakt het kind samen met zijn begeleider een plan voor spannende scenario’s, waarin het lastiger is om bij het nieuw te leren gedrag te blijven.

Feest vieren

Als het gelukt is de vaardigheid aan te leren, dan is het tijd voor beloning en feesten geblazen. Het kind gaat alle mensen die hem hebben geholpen langs om te bedanken en krijgt het vooraf vastgestelde feestje. De inhoud van het feestje bepaalt het kind zelf. Bijkomende mogelijkheid voor het kind is het doorgeven van de vaardigheid aan een ander kind. En natuurlijk begint het proces daarna van voren af aan met een andere nieuw te leren vaardigheid.

Waarom werkt deze methode?

Doordat het doel vooraf en positief wordt vastgesteld ligt de nadruk en de energie op wat het kind en de omgeving wel willen in plaats van het Calvinistische straffen als je iets fout doet. Het positieve wordt beloond. Door het belonen van positief gedrag ontstaan er in de hersenen verbindingen die het veranderen van problemen in vaardigheden als plezierig en leuk gaan ervaren. Daardoor wordt het uiteindelijk steeds gemakkelijker om nieuwe vaardigheden aan te leren. Het inschakelen van een steunsysteem maakt dat je bij het niet doen wat je met jezelf hebt afgesproken je niet alleen je afspraak met jezelf niet nakomt, maar je ook gezichtsverlies leidt in je omgeving. De sociale druk om je afspraak na te komen wordt daarmee versterkt. Andersom werkt natuurlijk ook. Hoe leuk is het niet om samen met degenen die voor jou belangrijk zijn een feestje te vieren als iets je is gelukt? Ieder veranderingsproces brengt een stuk oefenen, trainen van nieuwe vaardigheden met zich mee. Door dat heel strikt en consequent vast te leggen en te benoemen en te oefenen, wordt het gemakkelijker om het resultaat te bereiken. Al deze positieve stappen versterken het zelfvertrouwen van het kind dat het in staat is om dingen waar het last van heeft te veranderen in iets wat wel werkt voor hem of haar. Ik zeg al met al: Niet alleen voor kinderen, maar ook voor grote mensen een zeer bruikbaar model en goede handvatten om waar je last van hebt te veranderen.

Wil jij ook de beste versie van jezelf worden?

Mocht je nog een extra zetje in de rug kunnen gebruiken bij het bereiken van jouw doelen of bij het uitvoeren van je wensen, dan kun je je altijd aanmelden voor een van mijn online trainingen of voor coaching.

Transformatie

Gratis E-book Van wens naar werkelijkheid


Wist je dat 95% van de mensen die een goed voornemen voor bv. het nieuwe jaar hebben dat voornemen niet waarmaakt? De reden daarvoor is dat de meeste mensen niet weten hoe het proces voor het behalen. Download het E-book van Wens naar Werkelijkheid om ervoor te zorgen dat jij jouw wensen wel laat uitkomen!

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen? 

Over de schrijver
Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan dertig jaar met veel plezier en heeft in 2005 geleid tot de oprichting van ConFront Coaching en Training. In de afgelopen jaren heb ik duizenden mensen via coaching, training, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Via mijn site deel ik mijn kennis en ervaring met jou. Ik ben na mijn HBO-opleiding Personeel en Organisatie verder opgeleid tot Transformationeel Trainer/Coach. En ik volgde opleidingen op het gebied van o.a. Jungiaanse psychologie, NLP, Loopbaanbegeleiding, Meditatie en Mindfulness, Marketing en Communicatie, Voeding en Gezondheid en EFT. Mijn specialisaties zijn: Transformeren, balans tussen werk, zorgtaken en persoonlijkheid, loopbaan coaching, assertiviteit en grenzen stellen, communicatie, hoogsensitiviteit, stress- en burn-out-preventie.
Reactie plaatsen