Wat doet mindfulness
Mindfulness
Nelly deJong
Mindfulness
09/01/2010
2 min
0

Mindfulness: Wat doet mindfulness?

09/01/2010
2 min
0

Veel mensen hebben bij het woord mediteren of mindfulness een associatie van zweverigheid. Eerlijk gezegd had ik dat jaren geleden ook. En ik moest er aan een kant niets van hebben en de andere kant in mij was ook wel weer nieuwsgierig. Inmiddels heb ik een totaal andere kijk op mediteren.

Leren waarnemen

Mediteren leert je meer in het moment te zijn. Te zijn. Door de tijd te nemen op je gedachten te letten en ze te leren waarnemen leer je langzamerhand hoe je geest werkt. Je leert hoe onbewust je heel veel dingen doet. En daar is op zich helemaal niets mis mee. Want je zou knettergek worden als je alles wat je doet bewust zou moeten doen in deze hectische westerse wereld. Mediteren is daarom niets anders dan een vorm van opletten. 

Bedachte concepten

Door goed op te letten wat je geest doet, zul je ontdekken dat je vooral veel in het verleden of in de toekomst zit. Dat is wat je denken namelijk doet. Als je denkt, denk je over het verleden of aan je toekomst. Soms projecteer je dingen uit het verleden op je toekomst. Zoals je bv. doet als je bang bent dat er iets gaat gebeuren in je toekomst. Angst om ziek te worden bv. Of om je werk kwijt te raken. Of dat je geen kinderen zult krijgen. Allemaal voorbeelden van bedachte concepten. 

Automatische piloot

Wat er ook gebeurt als je gaat mediteren of opletten, is dat je je bewust wordt dat je alleen in het moment, in het hier en nu kunt voelen. Je kunt niet gisteren of morgen of volgende week voelen. Je kunt alleen maar nu en hier voelen of ervaren. al het andere is bedacht. Heel veel dingen die je doet, doe je volkomen onbewust. Misschien herinner je je nog een keer dat je in je auto reed en je de rit volkomen op de automatische piloot hebt gereden. In de tijd dat ik vele jaren geleden buschauffeur was heb ik wel eens hele ritten 'gemist'. Op de een of andere manier gaat dat gelukkig meestal goed. Ook heb ik wel eens (een enkele keer) dingen uit mijn koelkast gehaald die daar echt niet thuis hoorden en die ik er volkomen onbewust had neergezet. 

Dagdromen

Het zijn voorbeelden van hoe je geest gemakkelijk afgeleid wordt. Je aandacht is geneigd om af te dwalen. Om te dagdromen zeg maar. Eigenlijk gebeurt dat de hele dag door, bij vrijwel alles wat je doet. Het mag een wonder heten dat dat zo vaak goed gaat. Wanneer je gaat mediteren of opletten wat je geest doet, zul je ontdekken dat je geest ook een groot deel van de tijd bezig is met het fantaseren over je toekomst en wat je wilt dat er al of niet gebeurt. Het resultaat daarvan is dat je het heden voor een groot deel mist. Je ervaart niet meer bewust wat er gebeurt. 

Aanwezig in het nu

Stel je maar voor dat je ergens aan zee zit te genieten van een prachtige zonsondergang. Op het moment dat je je bewust bent van het kleurenspel en de ondergaande zon met eventuele wolkenpartijen, dan ben je in het nu aanwezig. Zeg je daarentegen tegen je aanwezige partner wat een mooie zonsondergang, dan verbreek je de aanwezigheid in het nu. Je denken heeft het overgenomen. Zodra je begint te praten ben je weg uit het hier en nu, uit de ervaring vandaan en is je hoofd aan het woord. 

Stress en spanning nemen af

Door meer te leren in het hier en nu aanwezig te zijn en meer te voelen/ervaren nemen de stress en spanning veelal af. Hoewel dat in de meditatie geen doel op zich is, is het wel vaak het gevolg.

 
Reacties
Categorieën