Stress, file, verkeersopstopping
Stress
Nelly deJong
Stress
10/25/2012
5 min
0

Stress: In de file

10/25/2012
5 min
0

Een poosje terug stond ik ’s morgens vroeg in de file. Ik had net zoals iedere morgen voordat ik van huis weg ging gemediteerd en was nog heerlijk rustig en ontspannen. Ik zat in de auto en reed met een goed humeur naar mijn afspraak. Juist omdat ik zo lekker ontspannen was, had ik ook totaal geen probleem met die file, ook al wist ik dat ik nu te laat zou komen voor mijn afspraak. Als ik voldoende tijd neem om dicht bij mezelf te zijn, en dat is wat meditatie voor me doet, dan krijgen maar weinig dingen me van slag.

Wachten

Ik wachtte en ik wachtte. En nam de tijd om een ademhalingsoefening te doen. Na zo vijftien minuten wachten waren we nog steeds niets opgeschoten. Ik besloot degene met wie ik afgesproken had te bellen, want het zag ernaar uit dat die file niet snel opgelost zou zijn. Het kwam degene met wie ik had afgesproken niet goed uit dat ik zoveel te laat zou komen. Daarom spraken we af een andere afspraak te maken zodra ik weer op kantoor zou zijn.

Gestrest?

Uiteindelijk duurde het oponthoud meer dan drie kwartier en kon ik nadat de file was opgelost rechtsomkeert maken. Gestrest… Geïrriteerd… Gefrustreerd… Nee, niets van dat alles. Ik had nu nog wat extra tijd om met iets anders aan de slag te gaan. Ik zie tegenwoordig in bijna alles de winst van het verlies.

Boos

Ooit was dat echt heel anders. Een jaar of wat geleden zou ik min of meer zijn geflipt. Boos, geïrriteerd en met gedachten als: Wat een ….zooi, waarom moet dat nu net als ik een belangrijke afspraak heb? Nooit ga ik met de auto en nu moet ik een keertje en dan zit ik meteen weer in de file. En meer van dat soort ‘fraaie’ gedachten.

Gevaar op de weg

Gedachten die misschien niet eens altijd ver bezijden de waarheid waren, maar die er wel voor zorgden dat ik met stress en spanning in mijn lijf achter het stuur zat. Gedachten die me opgefokt maakten en die er misschien uiteindelijk zelfs wel voor zorgden dat ik een gevaar op de weg werd door mijn haast alsnog op tijd op mijn afspraak te willen zijn. Geduld was een zeer schone zaak, maar ik bezat hem toen echt nog niet :-)

Mindset

Als ik dan in een dergelijke toestand aankwam op mijn afspraak, hielp die gestreste mindset me allerminst. Want die stress was ook niet zomaar uit mijn lijf vandaan. Die innerlijke staat van frustratie boosheid en ergernis ebt nog een tijdje na. Toch is het in feite heel simpel. Het verschil tussen lekker ontspannen en geïrriteerd zat in mezelf en niet in wat er in mijn buitenwereld gebeurt.

Loslaten

Onze hersens hebben nu eenmaal de neiging om als je een keer gekozen hebt betekenis te geven aan een bepaalde situatie te neigen daaraan vast te houden. Want zo is het en niet anders... En daarmee creëer je hoe jouw wereld eruit ziet en creëer je ook hoe je je voelt. De betekenis die je geeft aan wat er in je werkelijkheid gebeurt ligt niet vast. Je kunt er voor kiezen om er een andere betekenis aan te geven. En je kunt ook ieder moment besluiten om los te laten. Vrijwel alles wat er in je leven plaatsvindt, kun je leren loslaten.

Accepteren

Je kunt het idee dat jouw werkelijkheid anders moet zijn dan hij is loslaten en accepteren dat het nu is zoals het nu is. En dat is wat mindfulness mij jaren geleden al gebracht heeft. Ik leerde anders kijken en loslaten. Weet je, je kunt een glas wat voor de helft gevuld is met water best wel even vasthouden. Het voelt dan op zich niet zo zwaar. Maar als je dat glas uren of dagen vast moet houden dan wordt het steeds zwaarder. Laat daarom alles wat zwaar voor je weegt en wat je niet dient los. Zet het net als dat glas water neer. Je hoeft het niet vast te blijven houden.

Hier en nu

Het was een heel proces en geen knopje waar je op drukt en dan is het klaar. Maar langzamerhand leerde ik meer en meer in het huidige moment, in het nu te zijn. Ik leerde te accepteren en los te laten wat ik vond dat er moest zijn. Het resultaat was dat ik veel meer geniet van wat er zich in mijn leven aandient. Die file wordt dan een kans om lekker naar muziek te luisteren of naar een leuk luisterboek. Of om eens heerlijk om me heen te kijken hoe andere mensen reageren op wat er in hun werkelijkheid gebeurt. Alsof ik op een terrasje zit en heerlijk ongegeneerd kan kijken wat andere mensen doen. Heerlijk!

Lekker ontspannen

En als ik aankom waar ik naar toe onderweg ben, ben ik nog steeds lekker ontspannen. Als ik dan uitstap, zie ik dat de zon schijnt en dat het leven mij toelacht. En zelfs als het regent kun je daarvan genieten heeft een van mijn klanten me geleerd. Die houding van geen verzet, van acceptatie en er is wat er is, heeft me dicht bij mezelf gebracht en me laten zien dat geluk of verdriet in mezelf zit. Ik creëer mijn geluk of verzet door de manier waarop ik kijk.

Grotere problemen

Als ik met mijn aandacht bij die file en de veroorzakers daarvan ben en blijf, mis ik al het mooie dat er ook is. Misschien vind je het voorbeeld van de file een beetje een simpel voorbeeld. En misschien is dat ook zo. Misschien denk je wel: Ik heb veel grotere problemen. En dat kan zo zijn, alleen doen die problemen zich maar heel zelden voor in je hier en nu. Maar in je hoofd geef je ze misschien wel heel veel ruimte waardoor het lijkt alsof ze heel groot zijn.

Verzet

Als je in je hier en nu een probleem hebt, dan los je dat als dat kan op. En zo niet, dan zul je moeten accepteren dat het is zoals het is. En zolang je je daartegen verzet, mis je het feit dat de zon schijnt en mis je allerlei andere geniet momenten die er ook zijn, maar die jij niet meer ziet omdat je zo gefocust bent op je problemen.

Rust en vrede in jezelf vinden?

Meld je dan aan voor de 8 weekse online training Liever Gelukkig met Mindfulness.

Of download mijn gratis E-book: Liever Gelukkig met mindfulness.

Meditatiepakket

Je kunt natuurlijk ook gewoon net als ik beginnen met geleide meditaties, door een losse meditatie te bestellen of een meditatiepakket met allerlei verschillende meditaties met voor verschillende situaties.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?

Reacties
Categorieën