Hoe kijk jij?
Denken (positief en negatief)
Nelly deJong
Denken (positief en negatief)
03/09/2015
4 min
0

Hoe kijk jij?

03/09/2015
4 min
0

Gastartikel door Tineke

Misschien heb je er geen idee van, maar de manier waarop jij tegen dingen aankijkt, bepaalt voor een groot deel hoe ze zijn. Je hebt vast wel eens gehoord van het halfvolle of halflege glas. Mensen die wat negatiever ingesteld zijn zien het glas halfleeg. De posivisten onder ons daarentegen als halfvol.

Vergelijken

Zelf ben ik erg geneigd om wat ik heb te vergelijken met iets wat nog veel leuker of beter is. En dit geeft natuurlijk een hartstikke vervelend gevoel. Elk klein dingetje die mijn partner zegt kan ik negatief interpreteren. Een bekende die je voorbij loopt en geen gedag zegt denk ik gelijk dat er iets mis met mij is. Ben ik niet leuk?! Is ze boos?!

Opblazen

Ben jij van nature geneigd tot negatief denken? Welkom bij de club, ik ben er ook zo eentje. Ik kan van iets positiefs makkelijk iets negatiefs maken en iets negatiefs enorm opblazen tot iets extréém negatiefs. Mijn relaties hebben hieronder te lijden, en in the end, ik ook natuurlijk. Het is namelijk best een zwaar leven om alles als zo zwaar te zien. Dat je partner geen - ik hou heel veel van je en je bent alles voor me - terug zegt, maar ‘ik ook van jou’. Dat je in de file staat, want shit je komt weer eens te laat, in plaats van te genieten van wat extra ontspanningstijd. Vervelend al die taken die je baas je oplegt, in plaats van trots te zijn met het feit dat je überhaupt werk hebt en veel ook. Vervelend dat mensen niet zijn zoals we willen dat ze zijn. We willen altijd gewaardeerd, geliefd en gemist worden, want anders doen we er niet toe denken we…

Je kunt er iets aan doen

Ik zal je uit de droom helpen: Mensen zijn meestal niet op die manier met jou bezig en al helemaal niet met het expres geven van een slecht gevoel aan je. En de dingen zoals file, doen het ook niet om jou te dwarsbomen. Die dingen gebeuren nou eenmaal. Daar kun jij niks aan doen. Ook mensen kun je niet veranderen. Toch is er iets wat je zelf wel kunt doen…

Selectieve perceptie

Gelukkig bestaat er zo’n term als selectieve perceptie. Selectieve perceptie betekent namelijk: Je ziet alleen de dingen die je WIL zien. En oh ja, dat is echt zo waar. Dus als je je simpelweg focust op wat wél leuk is in jouw leven, of van iets negatiefs (file) iets positiefs maken (tijd om te ontspannen). Of het feit dat je partner zegt ‘ik ook van jou’ voor lief nemen, waarderen dat hij blijkbaar dus ook van jou houdt. Want ja, dat zegt hij echt letterlijk. We willen altijd meer, en geluk is blij zijn met wat je nu hebt.

Blind van verliefdheid

Je kunt jezelf verliefd denken op iemand. Hoe? Met je gedachten, je gedachten kunnen zoveel, meer dan je denkt. Wel eens gehoord van mensen die blind zijn van verliefdheid? Daar kun je je vast wat bij voorstellen. Deze mensen zien hun geliefde dan echt door een ‘roze bril’. Deze roze bril is selectieve perceptie. Deze bril laat alleen de positieve, leuke dingen binnenkomen in onze perceptie. De negatieve vervelende dingen worden simpelweg gewoon niet opgenomen in onze perceptie.

Vertekend beeld

Als je alleen maar positieve gedachten hebt over iemand, is dit vaak een vertekend beeld van de werkelijkheid. Het is jóuw werkelijkheid. Heel leuk allemaal, maar een paar jaar later valt die bril af en is alles ineens iets minder positief dan we in het begin dachten. Wat dus mooi zou zijn is dat we eerder die bril af kunnen zetten en ons bewust worden van de feitelijke werkelijkheid. In het geval van verliefdheid ons meer bewust worden van hoe die persoon écht doet en niet hoe hij in je hoofd doet.

In het geval van negatieve dingen, zouden we dingen positiever kunnen inzien. Want niks is positief of negatief, zonder dat jij daar een oordeel over geeft. Iets is alleen maar een gebeurtenis of feit op zichzelf. Jij geeft je betekenis.

Kiezen 

Je kunt dus kiezen voor een positievere blik. Moeilijk, maar het kan. Ik probeer het soms, en het geeft me gelijk een goed gevoel. Ik voel gelijk de stress in mijn lichaam wegvloeien als ik iets anders benader. Mijn baas is soms bijvoorbeeld best autoritair, dit vind ik soms lastig. Ik betrek dit direct op mezelf. Tegenwoordig probeer ik te denken: Ze is tegen iedereen zo, omdat ze het druk heeft en daardoor reageert ze soms onbedoeld bot

Dingen buiten jezelf plaatsen

Door dingen buiten jezelf te plaatsen en negatieve dingen minder zwaar op te vatten zal je leven een stuk ‘lichter’ aan gaan voelen. Je hoeft je namelijk niet meer druk te maken over wat mensen van je vinden of wat ze bedoelen. Of een negatieve gebeurtenis die je kunt accepteren zonder weerstand te voelen. Elk voordeel heeft zijn nadeel is een vaak gezegde. Je kunt dus kiezen of je de negatieve variant gelooft. Of de positieve.

Welke lijkt jou het makkelijkst? ;)

Rust en vrede in jezelf vinden?

Jezelf steeds beter leren kennen en het contact met je lichaam leren herstellen? Meld je dan aan voor de 8 weekse online training Liever Gelukkig met Mindfulness.

Of download mijn gratis E-book: Liever Gelukkig met mindfulness.

Geleide meditaties - visualisaties

Gratis meditaties

Meditatie brengt rust en kalmeert je gedachten. Door te mediteren ontdek je hoe je afstand kunt nemen van de vaak negatieve gedachten die ontelbare keren in je bewustzijn voorbij komen. In plaats van energie te steken in die gedachten, verzoen je het denken met je bewustzijn, met je bewuste ik, dat altijd gezond, compleet en heel is. Via meditatie maak je verbinding met wie je werkelijk bent en ontdek je wat voor jou de wezenlijke dingen in je leven zijn. Download gratis meditaties.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?

Reacties
Categorieën