Concentratie. Je zult maar gestoord zijn
Mindfulness
Nelly deJong
Mindfulness
05/06/2013
4 min
0

Concentratie. Je zult maar gestoord zijn

05/06/2013
4 min
0

Je zult maar gestoord zijn

Voor sommige mensen is het geen enkel probleem om ongestoord en geconcentreerd ergens aan te werken. Anderen hebben er grote moeite mee. Voor sommigen spelen hier aangeboren factoren in mee, anderen hebben hier ongezonde gewoontes aangeleerd.

Binnen of buiten

De verstoring kan in jezelf zitten, maar ook in de omgeving. Toch is het wel een tendens van deze tijd dat steeds meer mensen hier moeite mee hebben. Er zijn weinig echte en vanzelfsprekende rustpunten meer. Waar vroeger bijvoorbeeld de zondag echt een rustdag was, daar willen we nu op zondag ook vermaakt worden.

Niks willen missen

Overal zijn prikkels. De tv, internet, de telefoon. En we willen ook alles in de gaten houden uit angst iets te missen. Maar naast deze nieuwe prikkels zijn er ook vele andere prikkels die er voor zorgen dat je concentratie niet optimaal is. Kijk maar mee:

  • Overbelasting van je ogen. Overbelaste ogen kunnen het prestatievermogen van je lichaam met 90% verminderen.
  • De temperatuur. Als het te warm is gaat je prestatievermogen omlaag. De temperatuur is in onze vaak goed verwarmde huizen en kantoren te hoog. Hoewel de ideale temperatuur voor iedereen anders is. 
  • Afleidende prikkels, als telefoon, mail, social media, etc. 
  • De kleuren op de muren spelen ook een belangrijk rol. Rood prikkelt je lichaam tot het aanmaken van angsthormonen. Oranje werkt opwindend en stimulerend. IJsblauw en groen meer rustgevend, groenblauw ontspannend. 
  • Teveel en onrustige schilderijen kunnen ook je concentratie verstoren. Ze leiden je aandacht af. 
  • Afleidend lawaai kan ook een grote bron voor verstoring zijn. Soms is lawaai niet te vermijden en is het belangrijk dat je leert je niet te storen aan het geluid. Of dat je oordopjes in doet. 
  • De plek waar je zit moet ruim en overzichtelijk zijn. Rommel in de directe omgeving kan irritatie met zich mee brengen, als je iets nodig hebt en het niet direct kunt vinden. 
  • Je zithouding kan als die te hoog of te laag is je lichaam te veel laten inspannen, waardoor je moe wordt. De zithoogte moet zodanig zijn dat je je voeten plat op de vloer kunt zetten, je dijen op de stoel rusten en je knieën een hoek van 90 graden maken, net als je armen die rustig en ontspannen op je bureau of tafel rusten. 
  • De ventilatie van de ruimte. We kunnen allemaal weken zonder voedsel, dagen zonder vocht, maar maar een paar minuten zonder zuurstof. Zuurstof is de meest belangrijke brandstof voor de cellen van je lichaam. Een diepe verfrissende ademhaling is brandstof voor je concentratie. Net als voldoende beweging. Beweging bevordert ook de aanmaak van zuurstof in je lichaam. 
  • De focus op meerdere dingen tegelijk leggen. Als je je aandacht verdeelt over meerdere dingen, dan is het resultaat per saldo minder. Taak voor taak afmaken waar je aan begonnen bent, zorgt voor meer dingen af, dan overal tegelijk aan werken. 
  • Geen of weinig interesse in het onderwerp van de concentratie. Als je iets niet leuk vindt om te doen, zul je ook veel meer moeite moeten doen om je aandacht erbij te houden. 
  • Als je jezelf ondermijnt door jezelf wijs te maken dat het je toch niet gaat lukken, dan zal dat ook jouw werkelijkheid worden. 
  • Te hoge verwachtingen maken dat het resultaat je tegenvalt. 
  • Je motivatie, je reden waarom je wilt doen wat je wilt doen is niet groot genoeg. 
  • Een slechte gezondheid, waarin je niet over genoeg energie beschikt om de taak te doen. 
  • Oververwachting of onderverwachting van de omgeving leidt tot spanning en daarmee tot slechtere prestaties. 
  • De hoeveelheid informatie is te groot of te klein.

Welke van bovenstaande factoren voor jou doorslaggevend zijn, zul je voor jezelf kunnen bepalen. En als je ‘last’ hebt van te weinig concentratie is het ook aan jou om na te gaan, wat je gaat doen om het voor jezelf beter te maken. Sommige van bovenstaande punten heb je weinig of geen invloed op. Andere weer wel.

Mindfulness

Wat overigens wel steeds duidelijker wordt is dat bepaalde barokmuziek de concentratie sterk vergroot. Net als het volgen van een aandachtstraining of een mIndfulnesstraining. Want concentreren heeft alles te maken met het focussen van aandacht. Uiteindelijk kun je maar een ding tegelijk zorgvuldig en met aandacht doen. Waar je 100% aandacht in brengt, is geen ruimte voor verstrooidheid.

Rust en vrede in jezelf vinden?

Jezelf steeds beter leren kennen en het contact met je lichaam leren herstellen? Meld je dan aan voor de 8 weekse online training Liever Gelukkig met Mindfulness.

Of download mijn gratis E-book: Liever Gelukkig met mindfulness.

Geleide meditaties - visualisaties

Gratis meditaties

Meditatie brengt rust en kalmeert je gedachten. Door te mediteren ontdek je hoe je afstand kunt nemen van de vaak negatieve gedachten die ontelbare keren in je bewustzijn voorbij komen. In plaats van energie te steken in die gedachten, verzoen je het denken met je bewustzijn, met je bewuste ik, dat altijd gezond, compleet en heel is. Via meditatie maak je verbinding met wie je werkelijk bent en ontdek je wat voor jou de wezenlijke dingen in je leven zijn. Download gratis meditaties.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?

Reacties
Categorieën