Met zijn allen leven we hier in Nederland in een Calvinistische cultuur van doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. En ook een cultuur van: vooral goed letten op wat er niet goed is aan ons. En wat niet goed is aan ons, dat moet beter worden. Als je als kind thuis kwam met een rapport met twee keer een 10, drie keer een 9, een 8 en een 4, waar gaat de aandacht dan naar toe? Juist, naar de 4, want die moet een 6 worden… Terwijl het natuurlijk een fantastisch rapport is!
Eenheidsworst
Veel scholen (uitzonderingen daargelaten) boetseren en kleien ons en onze kinderen tot eenheidsworst. We moeten allemaal hetzelfde kunnen. We moeten allemaal in wiskunde en engels examen doen. Of we nu een talenknobbel of een wiskundeknobbel hebben doet er niet toe. Dit is ons schoolsysteem. Net als op de dierenschool:
Nieuwetijdsschool
In het grote bos van de dieren kwamen de dieren eensluidend tot dezelfde conclusie. Ze moesten zich gaan voorbereiden op wat er komen ging. Niets bleef nog hetzelfde en ze konden zich maar beter goed voorbereiden op hun toekomst. Omdat kinderen de toekomst hebben besloten ze een nieuwetijdsschool op te zetten. Om het allemaal een beetje behapbaar en makkelijk te maken kozen ze ervoor vier basisvakken in het pakket op te nemen. Zwemmen, hardlopen, vliegen en klimmen. Niet alle dieren waren het daar mee eens. Er waren ook dieren die graag wroeten en graven aan het pakket toegevoegd wilde hebben. Maar daar kregen ze de poten niet voor op elkaar. En de groep had nu eenmaal niet de meerderheid, dus besloten ze om een aparte school op te richten.
Complete programma volgen
Alle dieren uit het grote bos moesten het complete programma van de school volgen. De eend was uiteraard geweldig in zwemmen. Hij zwom zijn leraren er zelfs met gemak uit. Vliegen lukte hem ook wel goed, maar hardlopen wilde echt niet. Hij kreeg er bijles in en moest vaak nablijven om te oefenen. Omdat hij al goed kon zwemmen, liet hij dat vak vallen en zette al zijn aandacht en energie op hardlopen. Hij oefende en oefende zijn zwemvliezen kapot. Helaas was het gevolg daarvan dat het zwemmen ook wat minder ging. Maar het was wel goed genoeg. En goed genoeg was voor de school ook goed genoeg. En behalve de eend was er ook niemand die zich er druk over maakte.
Bijles
De eekhoorn redde zich prima met hardlopen, klimmen en zwemmen. Maar het vliegen van de ene tak naar de andere en van de ene boom naar de andere had de eekhoorn het moeilijk. De leraren waren niet tevreden over hem. Wat hij deed leek wel wat op vliegen, maar was het niet echt. Hij verloor telkens hoogte als hij vloog. Maar niet getreurd… De school besloot een extra cursus in te voeren: De eekhoorn volgde de extra cursus om meer hoogte te leren krijgen. De eekhoorn leerde daarin springen op zijn achterpoten en terwijl hij tegelijkertijd met zijn staart op de grond moest afzetten. Het eindresultaat: Zijn achterpoten waren versleten en zijn staart brak. Een week later kwam hij om van de honger. Want hij kon geen beukennootjes meer verzamelen en had daardoor geen voedsel meer.
Assessment-onderzoek
De bij werd eerst in een assessment-onderzoek geplaatst. Resultaat van het onderzoek: De afstand tussen romp en vleugels was niet evenwichtig genoeg. En de vleugels zaten niet op de juiste plek. De bij heeft het rapport echter nooit ontvangen. De bij is gewoon blijven doen wat hij altijd al deed: Vliegen.
Coaching van een klimcoach
De gier sloeg een modderfiguur. Bij het zwemmen en het hardlopen verplaatste hij veel te veel lucht. En klimmen leek te veel op vliegen bij hem. Vliegen was hij uitstekend in. Maar voor het klimmen kreeg hij speciale coaching van een klimcoach. De klimcoach pakte hem bij zijn vleugels en zei, zoals coaches dat doen: Toe maar, je kunt het! De coach liet hem los tegen de boom en onmiddellijk daarop kukelde de gier omlaag precies op zijn vleugels. Bij de volgende poging zei de coach tegen hem: Je moet het niet alleen kunnen, je moet ook wel WILLEN, waarop hij de gier opnieuw losliet. En jawel, opnieuw viel de gier achterover op de grond op zijn vleugels. De coach schoot in een kramp van ergernis en draaide zich met een zucht van irritatie om. De gier vloog daarop ongemerkt maar zeer doortastend weg. Op school hebben ze hem nooit meer teruggezien…
Naar: Animal school uit 1883
Waar zijn wij nou helemaal mee bezig?
Zorg dat je je tijd moeite en energie richt op de dingen waar je goed in bent! Laat je kinderen vooral plezier beleven aan de positieve energie die ze voelen als ze iets doen waar ze goed in zijn. En als jij werk doet waar je zwemvliezen kapot van gaan, of je staart van breekt wordt het hoog tijd om iets anders te gaan doen! Als je nog niet weet wat, neem dan zo snel als je kunt contact op, voordat je ook geen beukennootjes meer kunt vinden....
Rust en vrede in jezelf vinden?
Jezelf steeds beter leren kennen en het contact met je lichaam leren herstellen? Meld je dan aan voor de 8 weekse online training Liever Gelukkig met Mindfulness.
Of download mijn gratis E-book: Liever Gelukkig met mindfulness.
Geleide meditaties - visualisaties
Leuk of waardevol artikel?
Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?