Tips: Assertief communiceren: Hoe doe je dat?
18 oktober 2012 

Tips: Assertief communiceren: Hoe doe je dat?

Tips voor een assertieve communicatie! Op een assertieve manier communiceren versterkt je zelfvertrouwen, verbetert je relaties, vermindert stress en spanning doordat je conflicten niet uit de weg gaat. Een duidelijk, assertief, maar invoelend nee op overvraagde verzoeken van anderen zorgt ervoor dat je je agenda behapbaar houdt en je jezelf in balans houdt. Assertieve communicatie helpt ook als je lastige familieleden, collega's of vrienden hebt. En je vermindert het 'drama' en de daarbij behorende stress.

Assertief communiceren doe je het best aan de hand van de volgende stappen.

 1.  Die lastige ander en zijn gedrag

Als iemand iets doet wat jij graag anders zou willen hebben, houd je dan als je iemand aanspreekt strikt bij de feiten. Benoem zo objectief mogelijk wat je dwarszit en waar je last van hebt. Oordelen en etiketjes plakken werkt niet. Dat roept alleen maar weerstand op en zo bereik je je doel niet. Vraag je ook voordat je je mond open doet af wat je wilt dat het effect van je woorden is. Op het moment dat je je geïrriteerd voelt kan het zijn dat je je irritatie mee communiceert en dat kan je boodschap vertroebelen. Realiseer je ook dat je irritatie van jou is en niet van de ander. Het is geen vorm van assertieve communicatie om die emotie op de ander te projecteren. Het is jouw emotie en belangrijk dat jij daar de verantwoordelijkheid voor neemt.

Voorbeeld:
Je vriendin komt voor de zoveelste keer te laat op jullie afspraak. Deze keer is ze vijfentwintig minuten te laat voor jullie lunchdate.

Je hebt dan de natuurlijke neiging om de ander te gaan beschuldigen met:
Ik vind je zo irritant, je bent altijd te laat.

Beter  en assertiever is:
Volgens mij hadden we een afspraak om 12.00 uur en nu is het 12.25 uur.

2. Het effect van het gedrag

Hetzelfde doe je voor het effect van gedrag dat de ander laat zien. Oordeel niet, plak geen zegeltjes en overdrijf het ook niet.

Natuurlijke neiging:
Nu is onze lunch helemaal verpest, ik baal hiervan

Beter en assertiever:
We hebben nu minder tijd voor onze gezamenlijke lunch, want ik moet om 13.00 uur weer op kantoor zijn.

3. Gebruik altijd Ik-boodschappen.

Realiseer je dat iedere Jij-boodschap die je geeft vrijwel zeker een oordeel in zich heeft. Een oordeel en/of een aanval maakt dat de ander in de verdediging gaat schieten. En vervolgens hoort die niet meer wat je zegt. Als je een Ik-boodschap geeft en vertelt hoe het voor jou VOELT en wat het effect op jouw GEVOEL is, dan ben je veel constructiever bezig. Bovendien hou je de verantwoordelijkheid voor je gevoel bij jezelf en beschuldig je de ander niet.

Natuurlijke neiging:
Daar moet je mee ophouden

Beter en assertievere ik boodschap:
Ik voel me plezieriger als je daarmee stopt

4. Bij elkaar gevoegd wordt het dan...

Als jij (beschrijf het concrete fysieke gedrag) doet, dan voel ik mij (jouw gevoel).

Als je je strikt houdt aan de feiten, in plaats van te oordelen of etiketjes te plakken, dan zorgt deze manier van communiceren ervoor dat je op een directe en niet aanvallende manier meer verantwoordelijkheid neemt om anderen te laten weten wat het effect van hun gedrag op jou is.

Voorbeeld:
Als je niet naar me kijkt als we praten, dan heb ik het idee dat je niet naar me luistert en voel ik me niet verbonden en daar word ik verdrietig van.

5. Voor de gevorderden

Je kunt er nog een stap tussen zetten. Je kunt nog de gevolgen van het gedrag van de ander toevoegen. En natuurlijk houd je je dan weer bij de feiten. Kijk maar:

Als je (benoem het gedrag van de ander) doet, dan (gevolgen van het gedrag), en dan voel ik mij ( hoe je je voelt).

Voorbeelden:

  • Als jij later komt dan we hadden afgesproken, moet ik op je wachten en dan voel ik me gefrustreerd.
  • Als je de kinderen iets toestaat wat ik ze net heb verboden, dan raak ik een stuk van mijn autoriteit als moeder kwijt en voel ik me daardoor ondermijnd in mijn gezag over de kinderen.

Tips:

1. Als je assertief wilt communiceren zorg er dan voor dat je lichaam zelfvertrouwen uitstraalt. Als je lichaam geen zelfvertrouwen uitstraalt zal de ander altijd de lichaamstaal als uitgangspunt nemen. Ga daarom rechtop staan of zitten. Kijk de ander aan en ontspan jezelf.

2. Let op de toon van je stem. Zorg ervoor dat die plezierig, maar ook stevig is.

3. Ga niet invullen voor de ander. Je kunt nooit echt weten wat er in de ander omgaat. Wees hier vooral beducht op als je negatief aan het denken bent!

4. Als er een discussie ontstaat, wees dan extra gefocust op goed luisteren naar wat de ander zegt. Stel vragen en stel nog meer vragen. Net zolang tot je precies begrijpt wat de ander bedoelt en wat zijn of haar intenties zijn.

5. Ga altijd uit van een win-win situatie: In de meeste gevallen is het mogelijk om jullie beider behoeftes ingevuld te krijgen. En in het slechtste geval zul je samen een compromis moeten sluiten.

Meer tips....

Meer tips en achtergrond vind je in de volgend artikelen:

Assertieve communicatie, tips

Vrouw in verschillende houdingen: zelfvertrouwen

Moeilijke mensen, ik begrijp ze niet


Zelfvertrouwen voor vrouwen


Als zelfvertrouwen nog niet zo vanzelfsprekend voor je is, meld je dan vandaag nog aan voor de 12 weekse online training Zelfvertrouwen voor Vrouwen (ook voor mannen geschikt :-)). Met iedere week een extra bonus. Alle lessen zijn niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren of te kijken en te luisteren, mocht je geen 'lezer' zijn.

Gratis e-book Liever Assertiever downloaden?


Meer informatie over hoe je grenzen stelt en goed voor jezelf kunt zorgen zonder de ander daarbij uit het oog te verliezen? Vraag dan mijn gratis E-book Liever Assertiever aan!

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?

Over de schrijver
Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan dertig jaar met veel plezier en heeft in 2005 geleid tot de oprichting van ConFront Coaching en Training. In de afgelopen jaren heb ik duizenden mensen via coaching, training, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Via mijn site deel ik mijn kennis en ervaring met jou. Ik ben na mijn HBO-opleiding Personeel en Organisatie verder opgeleid tot Transformationeel Trainer/Coach. En ik volgde opleidingen op het gebied van o.a. Jungiaanse psychologie, NLP, Loopbaanbegeleiding, Meditatie en Mindfulness, Marketing en Communicatie, Voeding en Gezondheid en EFT. Mijn specialisaties zijn: Transformeren, balans tussen werk, zorgtaken en persoonlijkheid, loopbaan coaching, assertiviteit en grenzen stellen, communicatie, hoogsensitiviteit, stress- en burn-out-preventie.
Reactie plaatsen