Denk je slank
Denken (positief en negatief)
Nelly deJong
Denken (positief en negatief)
04/23/2015
4 min
0

Denk je slank!

04/23/2015
4 min
0

Misschien ben je het je niet zo bewust, maar een van de meest belangrijke redenen waardoor veel mensen te zwaar zijn, is niet eten, maar zijn de gedachten in hun hoofd. Wat je motiveert om dingen te doen, zoals eten bijvoorbeeld, zijn de dingen waar je associaties mee hebt in  je zenuwstelsel. Je hersens linken de betekenis die je aan eerdere ervaringen hebt gegeven aan wat er in je leven is aan nieuwe ervaringen. Als je eerder vaker hebt ervaren dat eten voor jou een effectieve manier is om je beter te voelen, dan slaan ze dat op en zullen ze een volgende keer dat je je vergelijkbaar voelt gedachten voorbij sturen die je aanzetten om te gaan eten. Dit koppelen van van gedachten en emoties is een van de belangrijkste redenen reden waarom je rookt, drinkt of te veel eet. Omdat je je er goed door gaat voelen ook al weet je met je verstand wel dat het niet zo gezond is.

De beste manier?

Het is voor zover je tot nu toe weet en hebt ervaren de beste en vaak ook de snelste manier om je goed te gaan voelen. In de loop van ons leven hebben we allemaal een of meerdere strategieën gevonden die ons helpen om pijn/ongemak te verdrijven. Eten is daarin voor velen (en voor mij ook...) een strategie geworden om te pijn te verdrijven en plezier te krijgen. We ervaren een gevoel van beloning door te gaan eten. Daardoor laten we stress en spanning los en gaan we ons weer beter voelen. Het is een strategie die op de korte termijn werkt, maar die op de lange termijn veel grotere problemen veroorzaakt.

Troost eten

Wie kreeg er vroeger niet een snoepje als troost of als beloning? Weet je, eten verandert je bloedstroom, je ademhaling, je hele fysiologie. Dat zit inmiddels stevig ingebakken in je systeem. Blijvend afvallen zal je van ze lang zal ze leven niet gaan lukken als je denkt dat alleen wilskracht en een dieet genoeg is. En dan maar blijven hopen dat het ooit vanzelf eens anders zal zijn. Nog afgezien van de effecten van ve tsin (of E621, die vele andere schuilnamen heeft gekregen zodat we het niet ontdekken), een krachtige smaakversterker die de voedingsmiddelenindustrie aan ontiegelijk veel voedingsmiddelen heeft toegevoegd. Dat stofje zorgt ervoor dat je ook al voel je je vol, toch blijft dooreten... Lekker dan.

Gewoontepatroon

Je hersens hebben geleerd om met dit aangeleerde patroon, met deze gewoonte, bepaalde gevoelens/sensaties in je lichaam op te roepen. Als je wilt afvallen en blijvend slank wilt zijn, moet er een goede strategie aan te pas komen die je helpt om je patroon te doorbreken. Een verandering die je vrij maakt van die verbinding.

Wat te doen:

  • Het eerste dat je te doen hebt is besluiten dat je zo niet door wilt. Besluiten dat dit niet is wie jij bent en wie je wilt zijn. Om daar vervolgens verandering in aan te brengen zul je om te beginnen je normen moeten verhogen. Je zult jezelf niet meer meer toe moeten staan om iemand te zijn die te zwaar is. Je zult jezelf duidelijk moeten maken en het moet belangrijk voor je zijn dat slank en gezond normaal is. Je zult jezelf niet meer toe moeten staan dat het acceptabel is om te zwaar te zijn.

  • De tweede stap is dat je je overtuigingen systeem zult moeten aanpassen. Zolang je gelooft dat het je toch nooit gaat lukken om blijvend gezond en slank te worden, dan zal het je inderdaad niet gaan lukken. Alleen maar dieren en sporten om af te vallen is niet genoeg. Je zult je levensstijl moeten aanpassen en bereid moeten zijn hoe je denkt over wat voor jou normaal is moeten veranderen. Negatieve en ondermijnende gedachten zul je moeten omzetten in gedachten die voor je gaan werken. In gedachten die je gaan helpen om te bereiken wat je wilt bereiken. Zolang je dat niet doet, zul je prima af kunnen vallen, maar de kans is 95% dat je daarna weer terugvalt in je oude gewoontepatronen. Want dat is nu eenmaal zoals je hersens werken. Ook als er sprake is van stress is de kans levensgroot dat je terugvalt op oude gewoontepatronen. Je kunt daar van alles van vinden en van denken, maar dit is nu eenmaal zoals patronen werken en wat gedachten doen... Je er bewust van worden en het omzetten is een voorwaarde voor blijvende verandering.
     
  • De derde meest belangrijke stap is dat je een goede strategie moet hebben. De strategie die je tot nu toe gebruikte heeft je niet blijvend geholpen. Je focus zal moeten liggen op een gezond leven in balans waarin voeding de rol terugkrijgt die het oorspronkelijk had: die van voeding in plaats van van vulling. Maar er zijn talloze andere zaken die minstens even belangrijk zijn. Al is het maar dat de meeste mensen denken dat voeding de grootste en meest belangrijke rol speelt. En dat is niet zo. Om maar een voorbeeld te noemen: De belangrijkste brandstof voor je lichaam, voor je cellen is zuurstof. Daarom is een goede ademhaling minstens zo belangrijk en misschien nog wel belangrijker dan eten. 

Wil jij ook de beste versie van jezelf worden?

Mocht je nog een extra zetje in de rug kunnen gebruiken bij het bereiken van jouw doelen of bij het uitvoeren van je wensen, dan kun je je altijd aanmelden voor een van mijn online trainingen of voor coaching.

Transformatie

Gratis E-book Van wens naar werkelijkheid


Wist je dat 95% van de mensen die een goed voornemen voor bv. het nieuwe jaar hebben dat voornemen niet waarmaakt? De reden daarvoor is dat de meeste mensen niet weten hoe het proces voor het behalen. Download het E-book van Wens naar Werkelijkheid om ervoor te zorgen dat jij jouw wensen wel laat uitkomen!

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?

Reacties
Categorieën