Feedback
Communicatie
Nelly deJong
Communicatie
12/10/2012
4 min
0

Feedback: je luistert te langzaam

12/10/2012
4 min
0

Snel in je oordeel

Het lijkt misschien makkelijk om te doen, maar goede feedback geven is nog niet altijd makkelijk. Je bent net als iedereen geneigd om vanuit geconditioneerde patronen te reageren en oordelen doen we allemaal in meer of mindere mate. Je reageert zomaar volautomatisch en je oordeel staat altijd klaar om mee te doen. De meeste mensen hebben niet van jongs af aan geleerd om zorgvuldig feedback te geven en te ontvangen.

Cadeautje voor de ontvanger

Feedback is, als ze goed is gegeven, een cadeautje voor de ontvanger. Feedback geeft je informatie over je gedrag en over het effect van jouw gedrag op de ander. Dat wat de ander voelt en ervaart bij wat jij doet of juist niet doet. Kort gezegd geef je goede feedback in vier stappen:

  1. Waarneming (ik zie en ik hoor)
  2. Gevoel (ik voel me)

Feedback is een spiegel voor de ontvanger

  • Je zegt dat je het grappig vindt, maar je kijkt als een oorwurm. Ik begrijp je niet. 
  • Je verwoordt je standpunt heel helder. Ik volg je betoog en begrijp waarom dit belangrijk voor je is. 

Hier en nu

Feedback geef je op wat er nu speelt. Oude koeien laat je waar ze horen: in het verleden. Feedback is gericht op het contact in het moment. Wat gebeurt er nu tussen jullie? Het is belangrijk om objectief en beschrijvend te zijn en te blijven in wat je zeggen wilt. Dat betekent dat je je oordelen achterwege laat.

Oordelen en strijd in feedback

Oordelen roepen tegenoordelen op en dan zit je zomaar ineens in een strijd waar je niet in wilt zitten. Dus houd ze voor je. Je staat twintig minuten onder de douche in plaats van: Je doucht veel te lang. Je informatie moet ook zo specifiek mogelijk zijn. Dus: Je hebt 13 fouten gemaakt in je huiswerk. In plaats van: Je hebt je huiswerk niet geleerd.

Geef een ik-boodschap

Houd de feedback bij jezelf en veralgemeniseer niet. Je praat te snel wordt dan: Ik kan je zo snel niet volgen. Je praat voor mij te snel. Want de ander kan anders met net zoveel gemak aan jou teruggeven: Je luistert te langzaam.

Feedback is informatie voor de ontvanger

Als de feedback volgens bovenstaande regels gegeven wordt, dus zonder oordeel en als een concrete waarneming, dan krijg je als ontvanger informatie over jouw zelfbeeld. Aan de hand daarvan kun je voor jezelf nagaan of je effectief bent in wat je aan het doen of juist niet doen bent. De informatie kan (maar dat hoeft niet) aanleiding zijn om je gedrag bij te stellen. Mocht je het effect dat je met je gedrag hebt gecreëerd niet willen, dan is de feedback een aanzet om dat ongewenste effect om te zetten in versterkend en meer gewenst gedrag.

Gedrag benoemen in feedback

Goede feedback benoemt altijd het gedrag en mag nooit gaan over het wezen van de ander. Je hebt 13 fouten gemaakt heeft een heel andere gevoelswaarde dan: Je bent dom. Of: Ik zie dat je wat staat te wiebelen, in plaats van: Je bent onzeker. En: Je hebt de afgelopen drie dagen je wasgoed niet opgeruimd, in plaats van: Je bent een viezerik.

Kunnen ontvangen van feedback

Met goed gegeven feedback help je de ander effectiever te worden. Het gaat er niet om dat je hem of haar wel eens even ‘de waarheid’ zal vertellen. Je toon is daarmee ook belangrijk. Als de ander jouw feedback niet kan ontvangen, dan ben jij ook niet effectief in jouw boodschap. De ander moet ook openstaan en bereid zijn tot het ontvangen van jouw feedback.

Adviezen geven

We zijn vaak geneigd om te pas en te onpas onze mening en ons advies aan anderen te geven, maar als de ander daar niet aan toe is of daar geen behoefte aan heeft, heeft het helemaal geen zin om die mening of dat advies te geven. Net als met advies, werkt het het best als de ander om jouw feedback vraagt en ervoor openstaat. En zelfs als de ander ervoor openstaat, dan nog is het aan hem of haar of en zo ja, wat hij of zij met jouw feedback doet of niet doet. Soms ben je er gewoon nog niet aan toe om bepaalde informatie te ontvangen. Als dat zo is, dan zal hij of zij de informatie ook niet tot zich kunnen nemen.

Je hebt een piepende stem

Goede feedback moet ook altijd gaan over dingen waar je iets aan kunt doen. Te horen krijgen dat je klein bent of een piepende stem hebt, is niet motiverend of stimulerend. Je kunt er niets mee. Net als met teveel informatie. Je informatie moet helder en to the point zijn.

Weerstand 

Als je feedback niet wordt ontvangen, ga dan eerst eens bij jezelf te rade of je je wel hebt gehouden aan bovenstaande tips. Wanneer feedback niet goed is gegeven, kan de ander hem ook vrijwel nooit ontvangen. Je roept dan eerder weerstand op en bereikt daarmee niet wat je beoogt. Samengevat: wees objectief. Benoem gedrag dat veranderbaar is.Heb het over Ik voel in plaats van Ik vind ten aanzien van het waargenomen gedrag. Blijf in het hier en nu.

Wil jij ook de beste versie van jezelf worden?

Mocht je nog een extra zetje in de rug kunnen gebruiken bij het bereiken van jouw doelen of bij het uitvoeren van je wensen, dan kun je je altijd aanmelden voor een van mijn online trainingen of voor coaching.

Transformatie

Gratis E-book Van wens naar werkelijkheid


Wist je dat 95% van de mensen die een goed voornemen voor bv. het nieuwe jaar hebben dat voornemen niet waarmaakt? De reden daarvoor is dat de meeste mensen niet weten hoe het proces voor het behalen. Download het E-book van Wens naar Werkelijkheid om ervoor te zorgen dat jij jouw wensen wel laat uitkomen!

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?

Reacties
Categorieën