Het combineren van werk en gezin is leuk, soms spannend en niet altijd goed van te voren in te schatten hoe alles zal gaan. Maar een goede voorbereiding scheelt veel. Voor jezelf bepalen hoe jij wilt dat jouw leven er uit ziet en wat er voor nodig is om dat voor elkaar te krijgen.
Spanning en stress voorkomen
Je kunt sommige van de verrassingen en onverwachte gebeurtenissen en de daarmee gepaard gaande spanning en stress voorkomen. Daardoor verlies je minder en energie en blijf je beter in balans. Grote valkuil is vooral bezig te zijn met wat je allemaal NIET wilt. Beter is het om je aandacht te richten en te focussen op wat je wel wilt: je gezin en je baan op een plezierige manier combineren.
Zeven tips voor meer balans tussen werk en privé:
Tip 1 Stel je prioriteiten vast
Als je voor jezelf niet goed weet hoe jouw leven er uit moet zien en wat echt belangrijk voor je is, dan kun je het ook niet creëren. Je laat je dan leven door je omstandigheden en zit op de achterbank van de bus. Sta op en ga naar voren en bepaal zelf waar jij heen wilt! Wat zijn voor jou de drie belangrijkste doelen in je werk en wat zijn de drie belangrijkste doelen in je gezin. In volgorde van belangrijkheid. Schrijf ze op en hang ze op een duidelijk zichtbare plek op, zodat je ze altijd duidelijk voor ogen hebt. Je kunt ook een moodboard maken waarin je visueel maakt wat voor jou belangrijk is.
Tip 2 De kunst van het kiezen
Je werk en je gezin kosten beiden tijd, moeite en energie. Houd voor jezelf eens twee weken bij wat je allemaal doet op een dag. Hoeveel tijd besteed je waar aan? De kans is groot dat je versteld staat van de dingen die je dagelijks en wekelijks doet die dringend lijken, maar die niet te maken hebben met jouw prioriteiten. Spreek met jezelf af dat je alleen de belangrijke dingen doet en schrap de taken (al of niet tijdelijk) die niet of minder bijdragen aan jouw doelen. En onthoud: een afspraak met jezelf is ook een afspraak!
Tip 3 Hoe verdeel ik mijn tijd
Maak voor jezelf een overzicht hoeveel tijd je wilt besteden aan je werk, je partner, je kinderen, je vrienden, maar vooral ook aan jezelf. Zorg ervoor dat je voor jezelf ook tijd reserveert waarop niets is ingevuld. Gewoon tijd voor jezelf. Tijd om te doen waar je op dat moment zin in hebt. Oningevulde tijd. Het overzicht gaat je laten zien waar de verschillen en ook de knelpunten zitten.
Tip 4 Grenzen, mogelijkheden en ruimte
Nu je dit overzicht hebt gemaakt, kun je ook vaststellen wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen combineren met je gezin. Wat zijn jouw grenzen hierin voor zowel jezelf als voor je gezin? Praat hierover met je partner, als je een partner hebt. Zijn steun is een noodzakelijke voorwaarde. Samen maken jullie duidelijke afspraken over tijd- en taakverdeling. Ga na welke ondersteunende diensten, middelen en personen (van vaatwasser tot huishoudelijke hulp) je kunt gebruiken en regel ze. Ik sta er elke keer weer versteld van dat vrouwen denken dat ze het volledige huishouden kunnen draaien, naast kinderen opvoeden en een soms bijna fulltime baan, zonder dat ze huishoudelijke hulp inschakelen.
Tip 5 Kijk en plan vooruit
Bedenk van te voren een aantal rampscenario's. Hoe wil je omgaan met onverwachte vervelende situaties en gebeurtenissen: Ziekte van je kind(eren), oppas, plotseling belangrijke afspraken, overwerk en problemen op school of kinderdagverblijf. Ga na op wie je kunt terugvallen als jouw steunsysteem. Maak voor elk van de situaties een plan en maak daar waar dat nodig is afspraken over met betrokkenen.
Tip 6 Ontspanning en plezier
Plan zowel wekelijks als dagelijks tijd voor ontspanning en plezier. Even niets doen en genieten van wat er is. Een vast moment kan helpen. Zorg ook dat je geniet van het onderweg zijn naar je doel. De reis is net zo belangrijk als de bestemming. Ontspanning en aangename prikkels geven je nieuwe energie.
Tip 7 Evalueer regelmatig en stel bij
Zorg ook zo nu en dan voor wat afstand van je werk en/of je gezin. Dat maakt je beeld weer helder. Balans ontstaat wanneer er evenwicht is tussen draagkracht en draaglast. Structureel meer moeten doen, dan waar je tijd voor hebt is vragen om problemen. Door van tijd tot tijd bovenstaande stappen opnieuw door te nemen kun je ervoor zorgen dat je tijdig bijstelt als er iets verandert in je situatie.
Wil jij ook de beste versie van jezelf worden?
Mocht je nog een extra zetje in de rug kunnen gebruiken bij het bereiken van jouw doelen of bij het uitvoeren van je wensen, dan kun je je altijd aanmelden voor een van mijn online trainingen of voor coaching.
Gratis E-book Van wens naar werkelijkheid
Wist je dat 95% van de mensen die een goed voornemen voor bv. het nieuwe jaar hebben dat voornemen niet waarmaakt? De reden daarvoor is dat de meeste mensen niet weten hoe het proces voor het behalen. Download het E-book van Wens naar Werkelijkheid om ervoor te zorgen dat jij jouw wensen wel laat uitkomen!
Leuk of waardevol artikel?
Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?
Website-reacties op dit artikel
Hilda Osinga op vrijdag 22 februari 2013 om 19:12
Nog een kleine tip: ik weet en accepteer inmiddels van mezelf dat ik tijd nodig heb om na te denken, de dag de revue te laten passeren en dingen te verwerken. Als ik die tijd niet neem, ontspan ik niet en kan ik niet opladen. Vroeger dacht ik dat ik lui was, maar nu weet ik beter.
Wilga Janssen op vrijdag 22 februari 2013 om 11:51
En nog even een nabrander: veel mannen leven ook zo..... Je kunt niet alles doen, laat staan alles goed doen.
Wilga Janssen op vrijdag 22 februari 2013 om 11:50
Vorige zomer is kind 2 ook op kamers. Terugkijkend is mijn conclusie: het is gewoon heel veel gedoe om alle ballen in de lucht te houden. Hou vooral op met te denken dat het met gemak zou moeten kunnen..... Ik heb zelf bijna altijd full-time gewerkt. Kids + veel werken = gestructureerd leven, heel veel andere dingen niet doen en uitbesteden als het even kan ... Dan blijft er nog goed gedoe en ad hoc over....
Nelly op donderdag 21 februari 2013 om 15:08
Hoi Anneke,
Heb je de missiegenerator al eens ingevuld? Misschien dat dat je zicht kan bieden op wat voor jou belangrijk is in je leven...
https://www.confront.nl/test-jezelf/missiegenerator/
Lieve groeten,
Nelly
Anneke op donderdag 21 februari 2013 om 15:05
Op dit moment zit ik een beetje down te wezen, terwijl ik 10 sollicitatiebrieven moet sturen... Maar ik weet wat ik niet wil... Maar niet wat ik wel wil.
Ik heb net een lijst gemaakt van doelen in het werk en gezin en zal de komende week eens bijhouden met welke onzin ik meer bezig ben dan met prioriteiten. Nu zie ik in dat ik niet in balans ben en daar zelf mee aan de slag moet. Bedankt!
Hilda Osinga op maandag 18 februari 2013 om 17:08
Wij hebben een druk jong gezin en doordat wij ons telkens lieten leiden door de waan en drukte van alle dag, kwamen wij niet meer toe aan de dingen die we graag willen realiseren. Het gaat hier met name om grote dingen in huis en tuin aanpakken. We hebben nu beide een takenlijst opgesteld, die taken plannen we in en zo hopen we voor de zomer datgene gedaan te hebben wat ik al jaren wil en wat te lang is blijven liggen. We zorgen er ook voor dat onze weekenden niet volgepropt worden.
Ans van den Hoven op maandag 18 februari 2013 om 16:44
Ik heb veel moeite om een balans te vinden. Deed altijd heel veel en propte alles erbij wat langskwam. Echter 1,5 jaar geleden erge rugproblemen gekregen en kon niet meer als liggen en wat lopen. Inmiddels gaat het steeds beter met me.
, en geeft het me nu de gelegenheid om mijn leven gebalanceerder in te richten. Lukt tot nu toe goed en nu nog vasthouden. Zal niet gemakkelijk zijn maar ik ga ervoor
Cindy op maandag 18 februari 2013 om 11:50
Ik heb het echt nodig om een weekplanner bij te houden en daar mijn prioriteiten op te schrijven met aantal uren. Anders is zo weer een dag om en heb ik van alles gedaan behalve de zaken die eigenlijk prioriteit moesten hebben. Dit heb ik geleerd na een burn-out en het werkt goed bij mij. Doordat ik het overzichtelijk heb kan ik ook een aantal leuke activiteiten mee inplannen zodat ik ook genoeg ontspanning krijg.