Over mijn grenzen
Grenzen en balans
Nelly deJong
Grenzen en balans
11/11/2013
5 min
0

Over mijn grenzen...

11/11/2013
5 min
0

Waarom ga ik steeds zo gemakkelijk over mijn grenzen heen? Verzuchtte Minke in ons laatste gesprek. Het was één van de vragen waar Minke mee zat. Keer op keer stond ze toe dat anderen voor haar  beslisten. En steeds opnieuw voelde ze zich als een rat in de val als het gebeurde. Het gebeurde en vaak had ze te laat in de gaten dat het gebeurde. En achteraf zat ze met de gebakken peren.

Foute vraag!

Maar de vraag: Waarom ga ik zo gemakkelijk over mijn eigen grenzen heen, is wat ik noem ‘een foute vraag’! Het is een ‘foute vraag’ omdat het weten waarom je dat doet er niet voor gaat zorgen dat je het vervolgens anders of beter gaat doen. Sterker nog… Als je die vraag aan jezelf stelt, en in dit geval als Minke die vraag aan zichzelf stelt, dan komt er een antwoord in de trant van: Omdat je ‘een stomme trut’ bent. Of: Omdat je het niet waard bent. Of omdat je dom bent, enzovoorts.

Fout antwoord!

Je hersens werken namelijk net als een computer. Stop er een vraag in en er komt een antwoord uit. En ook: Stop er een foute vraag in en er rolt een fout antwoord uit. Hoezo nu fout? Een dergelijke waarom vraag levert altijd een negatief antwoord op. Een negatieve reden waarom jij zo stom bent om over je eigen grenzen heen te gaan. Vervolgens heb je je negatieve zelfbeeld weer een beetje versterkt. Het is een niet effectieve manier van reflecteren op jezelf. Door die vraag te stellen doe je ook niets dat er voor gaat zorgen dat je het de volgende keer anders gaat doen. Je houdt daarmee ook dat negatieve en niet effectieve patroon in stand. Hoe dan wel?

Wat kan ik doen?

Betere vraag is bv. Wat kan ik doen om beter bij mezelf te blijven? Of: Wat moet ik doen om mijn grenzen eerder te voelen? Want als je ze niet op tijd voelt, dan is het ook niet mogelijk om ze te trekken. Of als je ze wel voelt: Hoe kan ik mijn grenzen op een effectieve manier aan de ander duidelijk maken?

Onderzoek je gedachten

Het is overigens niet zo, dat het ‘verkeerd’ is om stil te staan bij de reden waarom je doet wat je doet. Het onderzoeken van je patronen kan je wel opleveren dat je beter en sneller inzicht krijgt in je patronen. En je moet je je patronen wel eerst bewust worden om ze te kunnen veranderen. Maar die waarom-vraag kun je beter achterwege laten. Dat zit mede in het ‘ter verantwoording roepen’ wat in het woordje ‘waarom’ zit. Waarom doe je dat? heeft voor veel mensen een negatieve lading, waar ze zich ‘klein’ door gaan voelen. Alsof je je weer door je ouders of meester of juf ter verantwoording wordt geroepen.

Gedachtereeksen

Niettemin hebben we ook stilgestaan bij het gedachte- en gedragspatroon dat bij Minke onder de vraag zat. We kennen allemaal gedachtereeksen die we min of meer automatisch en onbewust volgen. Gedachten leiden tot emoties, emoties tot gedrag, gedrag tot resultaten. Daar is ook het volgende versje (weet niet precies van wie het is) op gebaseerd:

Bewust maken

Alleen al door die gedachtereeks bewust te maken, verliest hij aan kracht. Onder het patroon van Minke zat de volgende gedachtereeks:

  • Ik houd teveel rekening met een ander en te weinig met mezelf 
  • Ik wil een ander pleasen 
  • Ik wil aardig gevonden worden 
  • Anders ben ik minder de moeite waard.

Deze negatieve overtuiging die Minke iedere keer als ze het gedrag vertoont onbewust weer versterkt wordt leverde haar meer verlies dan winst op. Daarom hebben we gekeken naar wat voor haar een nieuwe versterkende overtuiging zou kunnen zijn. We kwamen uit op:

Ik ben goed zoals ik ben en ik pas goed op mezelf.

Deze nieuwe gedachte leverde alleen nog maar winst op. Reden genoeg dus om er tijd, moeite en energie in te willen steken om de overtuiging te versterken. Door de overtuiging in de vorm van een soort mantra steeds opnieuw voor haarzelf te herhalen zal hij steeds sterker voelen. Minke voelde meteen al het verschil.

Zelfvertrouwen voor vrouwen


Als zelfvertrouwen nog niet zo vanzelfsprekend voor je is, meld je dan vandaag nog aan voor de 12 weekse online training Zelfvertrouwen voor Vrouwen (ook voor mannen geschikt :-)). Met iedere week een extra bonus. Alle lessen zijn niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren of te kijken en te luisteren, mocht je geen 'lezer' zijn.

Gratis e-book Liever Assertiever downloaden?


Meer informatie over hoe je grenzen stelt en goed voor jezelf kunt zorgen zonder de ander daarbij uit het oog te verliezen? Vraag dan mijn gratis E-book Liever Assertiever aan!

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?

Website-reacties op dit artikel

Randy op dinsdag 12 november 2013 om 10:13
Zó toepasselijk op dit moment in mijn leven. Ik herken die gedachtengang en heb dat ook veel te lang in stand gehouden.
Nu is het: Ik houd rekening met een ander en met mezelf. Ik wil best een ander pleasen, maar niet ten koste van mezelf. Tuurlijk wil ik aardig gevonden worden, maar dat is niet meer belangrijk als die ander over mijn grenzen gaat. Dat is bij mijn volwassen dochters en mijn zussen voor mij het moeilijkst, omdat ik nogal wat handiger daarin moet worden qua communicatie. Dat ver weggestopte idee van niet genoeg de moeite waard zijn, is weer aan de oppervlakte aan het komen en kennelijk om geheeld te worden. Ik ben begonnen met pijnrevalidatie, vanwege te lang durende overbelasting met dit als eerste effect. Nu is de belangrijke vraag: Houd ik gewoon nog even mijn hoofd boven water, wat volgens mij niet zo moeilijk gaat zijn, totdat ik per 1 januari alle tijd van de wereld krijg, of zou ik mij beter ziek melden en nu verdergaan met mijn revalidatie? Ik kies voor het eerste, omdat mijn mensen het heel erg vinden, dat ik per 1 januari niet meer kom werken, omdat zij dan sowieso een nieuwe hulp gaan krijgen. En dat met de Feestdagen voor de deur. :)

Reacties
Categorieën