Communicatiestijlen: Omgaan met standvastige mensen
24 januari 2010 

Communicatiestijlen: Omgaan met standvastige mensen

Tegen een introverte voeler met een standvastige gedragstijl kun je het best geduldig zijn. Aandachtig luisteren en de tijd en het geduld hebben om er achter te komen wat hij of zij precies wil. Praat over plezierige dingen als vreugde, liefde en betrouwbaarheid.  Laat zien welke steun je kunt bieden om er voor te zorgen dat hij of zij het gekozen doel kan bereiken. Wees open en vriendelijk.

Accepteer de afwachtende houding

Praat zachtjes en ontspannen. Houd er rekening mee dat de ander toegeeflijk is. Accepteer en respecteer zijn of haar afwachtende houding. Wees er op bedacht dat hij of zij in eerste instantie wat onverschillig kan lijken onder jouw voorstellen.

Waardering tonen

Toon je waardering en respect voor de kwaliteiten van deze vriendelijke mensen. Zet ze niet onder druk. Wees persoonlijk in het contact. Luister goed en laat merken dat je goed luistert. Wees vooral niet te stellig en val ook niet meteen met de deur in huis. Betrek deze aardige mens die de neiging heeft op de achtergrond te blijven bij het gesprek. Ontspan en overleg met hen. Laat ze vooral niet aan hun lot over en wees niet abrupt in je gedrag.

Gezamenlijke doelstelling

Moedig aan en bied je steun aan, maar wees niet over beschermend. Kom in gezamenlijk overleg tot de doelstelling en planning. Houd hierbij de verantwoordelijkheden zuiver. Maak het liefst van de tevoren een afspraak. Verstrek vooraf informatie zodat ze tijd hebben om zich voor te bereiden.

Gevoelsboodschap

Je kunt het gesprek het best aanvangen met een gevoelsboodschap.  Praat met zachte stem en laat de ander uitpraten. De structuur van het gesprek: Onderwerp, achtergrond, gevoelens, details. Eindig met precieze taak.

Stap voor stap

Veranderingen aanbrengen doe je alleen stap voor stap. Bied de ruimte voor vragen. Kritiek lever je het best onder vier ogen met verbondenheid en zorg. Een boze standvastige help je het best van zijn of haar boosheid af met een eenvoudige verontschuldiging. Wil je medewerking benoem dan het gevoel en benadruk het 'samen' aspect.

Gratis E-book Communicatiestijlen

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Communicatiestijlen

DISC Communicatiestijlen

Over de schrijver
Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan dertig jaar met veel plezier en heeft in 2005 geleid tot de oprichting van ConFront Coaching en Training. In de afgelopen jaren heb ik duizenden mensen via coaching, training, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Via mijn site deel ik mijn kennis en ervaring met jou. Ik ben na mijn HBO-opleiding Personeel en Organisatie verder opgeleid tot Transformationeel Trainer/Coach. En ik volgde opleidingen op het gebied van o.a. Jungiaanse psychologie, NLP, Loopbaanbegeleiding, Meditatie en Mindfulness, Marketing en Communicatie, Voeding en Gezondheid en EFT. Mijn specialisaties zijn: Transformeren, balans tussen werk, zorgtaken en persoonlijkheid, loopbaan coaching, assertiviteit en grenzen stellen, communicatie, hoogsensitiviteit, stress- en burn-out-preventie.
Reactie plaatsen