Communicatiestijlen: Omgaan met observatoren

De introverte denker met een observerende gedragsstijl heeft een langzamer tempo en heeft behoefte aan uitleg. Hij wil graag de feiten weten en aangemoedigd en uitgenodigd worden. Spreek de observator vooral aan met logica en veel details. Laat de observator vooral zo zelfstandig mogelijk werken in een rustige werkomgeving zonder veel afleidende factoren. Geef hen zekerheid door duidelijk te zijn over wat zijn speelveld is en wat de grenzen zijn.

Bied de observator veiligheid en duidelijkheid

De observator is vooral op zoek naar het 'waarom' van de dingen. Hij heeft behoefte aan duidelijk vooraf gedefinieerde normen. Omdat angst zijn basisemotie is, heeft hij een hekel aan onvoorspelbare uitkomsten en risico's. Hij wil liever de controle hebben want die houdt zijn angst in toom. Daarom hecht hij ook zo aan precisie, logica, regels, procedures en veiligheid. Die dingen maken zijn werkelijkheid overzichtelijker en beter behapbaar. Ze creëren bij hem een (soms schijn)gevoel van veiligheid. Geef hem bewijzen, resultaten en achtergronden. Laat emoties zoveel mogelijk achterwege en biedt rationele verklaringen. Wees zo specifiek mogelijk en generaliseer en overdrijf niet. Geef ze de ruimte om zaken af te maken voordat je ze weer nieuw ander werk geeft.

Kennismaken met een observator

Je kennismaking kan worden ingeleid met een korte groet, gevolgd door: hoe is het? Je naam, je functie, je achtergrond en alle logische details. De inhoud van je gesprek kun je het best van groot naar klein doen, logisch en gericht op de taak.

Logisch, logisch en logisch

Wil je een poging wagen de observator te veranderen, kondig dat dan op tijd aan en laat veel ruimte voor vragen. Vergissingen duid je logisch aan, door na te gaan hoe de vergissing kennelijk is ontstaan. Commentaar en kritiek lever je privé en achter gesloten deuren. En ook hier weer: logisch en gedetailleerd.

Geef de observator de ruimte

Bekritiseer de observator niet in het openbaar, geef hem de ruimte, praat zachtjes en  rustig en vertel geen agressieve en cynische grappen. Geef hem de tijd om grondig te zijn wanneer dat nodig is. Check of je boodschap bij hem is overgekomen. Als je het om wat voor reden dan ook het ergens over niet met hem eens bent, geef dan een duidelijk beeld van je positie en je standpunt. Help hem door bepaalde systemen of methodieken aan te bieden. 

Taalgebruik

Spreek zijn taal en gebruik desnoods zijn vakjargon. Als je je punt wilt maken kom dan met betrouwbaar, concreet en tastbaar bewijsmateriaal. Zorg ervoor dat er voldoende tijd en ruimte is om te bespreken wat besproken moet worden en dat je niet gestoord kunt worden. 

Heel precies

Een boze observator help je van zijn boosheid af door de logica van het misverstand uit te leggen en kort je excuus aan te bieden. Wil je dat een observator iets voor je gaat doen benoem dan heel concreet en precies wat er precies gebeuren moet, wanneer en waar.

Waardering en erkenning

Waardering en erkenning voor de observator geef je rustig en klein terwijl je hem of haar hiervoor even apart neemt.

Meer lezen over andere communicatiestijlen? Download dan het gratis E-book Communicatiestijlen.

Wil jij ook de beste versie van jezelf worden?

Mocht je nog een extra zetje in de rug kunnen gebruiken bij het bereiken van jouw doelen of bij het uitvoeren van je wensen, dan kun je je altijd aanmelden voor een van mijn online trainingen of voor coaching.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?