Communicatiestijlen: De invloedrijke gedragstijl
De invloedrijke communicatiestijl is de stijl die hoort bij de extraverte voelers. Het zonnige geel is de kleur die bij hun communicatiestijl hoort. Ben je een extraverte voeler? Dan heb je meestal een vlotte babbel en ben je overal wel snel op je gemak. Je legt makkelijk contact met andere mensen en kunt tot op zekere hoogte over veel dingen meepraten. Van oudsher wordt deze communicatiestijl ook wel geassocieerd met de rasechte verkoper. De invloedrijke communicatiestijl staat graag in het middelpunt van de belangstelling. Mensen met de invloedrijke communicatiestijl kunnen vaak goed communiceren en ze werken graag samen in een groep. Ze zijn goed in staat om de gevoelens van anderen te verwoorden.
Levendigheid
De extraverte voeler, wat de invloedrijke gedragsstijl typeert, voelt zich betrokken bij anderen. Hij houdt van levendige situaties, omdat daar 'wat gebeurt'. Hij houdt van inspirerende en opwindende bezigheden. Gedetailleerd analyseren ligt hem meestal minder. Hij gaat meer en liever voor de grote lijnen. Hij houdt er van plezier te hebben, is spontaan en soms neigt hij misschien een beetje richting drama. Hiermee overtuigt hij de ander, waarna hij zelf al weer iets nieuws bedacht heeft. Soms komt zijn enthousiasme wel eens onevenwichtig of egoïstisch over.
Extraverte voelers zijn gericht op de relatie
Mensen met een invloedrijke communicatiestijl zijn gericht op mensen en op de relatie. Ze zijn over het algemeen optimistisch en enthousiast en kunnen heel charmant overkomen. Ze zijn vaak de gangmakers en grappenmakers op een feestje.
De invloedrijke mensen zijn sociaal en krachtig
Veel mensen ervaren de invloedrijke communicatiestijl als heel sociaal en krachtig, terwijl anderen hem als manipulerend ervaren. De invloedrijke communicatiestijl laat anderen hun gevoel zien. Ze zijn competitief en betrekken graag anderen bij hun plannetjes als het om werk, taken, ontspanning en vermaak gaat. Ze hebben vaak behoefte aan erkenning en van sociale interactie bloeien ze op. Het zijn creatieve probleemoplossers. Voor elk probleem schudden ze meerdere oplossingen uit hun mouw. Oplossingen die overigens vaak niet zo doordacht zijn, maar eerder denkrichtingen waarin een oplossing gevonden kan worden. Het uitwerken van de details laten ze graag aan een ander over. Ze bemiddelen bij conflicten omdat je graag ziet dat iedereen goed met elkaar overweg kan. Je motiveert en inspireert anderen om hun doelen te bereiken.
Invloedrijke mensen hebben ruimte nodig
Je komt tot je recht in een omgeving waarin je de ruimte hebt. Niet teveel belast wordt met details en waar je ideeën in een goede voedingsbodem terechtkomen.
Invloedrijke mensen over stress
Onder stress kunnen ze soms wat doordraven waardoor ze aan geloofwaardigheid inboeten. Ze zijn dan niet meer altijd zo realistisch en het kan ook zijn dat er zowel in hun hoofd als op hun bureau een vorm van chaos waargenomen kan worden. Door soms te veel gericht te zijn op de relaties missen ze nog wel eens bepaalde details. Soms zijn hun acties ook niet concreet op bepaalde doelen gericht, maar teveel op de relatie. Ze zijn goed van vertrouwen, maar soms ook een beetje naïef als het om de intenties van andere mensen gaat.
Zorgeloos
De invloedrijke communicatiestijl heeft minder oog voor details en begint vaak al weer aan iets nieuws nog voordat hij heeft afgemaakt waar hij mee bezig was. Zijn zorgeloosheid kan het nodig maken dat er structuur wordt aangebracht omdat hij anders neigt wat chaotisch te worden. De invloedrijke communicatiestijl zoekt de goedkeuring van andere mensen en wordt door afwijzing diep geraakt. Meestal zijn het fijne collega's om mee samen te werken. Hun verbeeldingskracht en enthousiasme motiveren en inspireren andere mensen zeer.
Kenmerken:
Charmant, zelfverzekerd, overtuigend, enthousiast, inspirerend, optimistisch, overredend, populair, sociaal en goed van vertrouwen.
Omgaan met de invloedrijke gedragsstijl
Tegen een rasechte verkoper met een invloedrijke communicatiestijl kun je het best zelf ook enthousiast reageren. Maak zoveel mogelijk plaatjes en vertel verhalen. Maak er maar een uitdaging van. Zorg als je met iemand met de invloedrijke communicatiestijl omgaat dat je de tijd hebt en het liefst geen vaste agenda. Maak grapjes en accepteer het als er door elkaar wordt gepraat. Wil je aansluiting bij de ander vinden? Vraag dan naar hun ideeën. Bekritiseer ze niet, daar kunnen ze slecht tegen door hun grote behoefte aan erkenning en waardering. Daarnaast hebben ze een bloedhekel aan autoriteit, openlijke kritiek en details.
Invloedrijke communicatiestijl boos gemaakt?
Een boze 'verkoper' bied je kort je excuus aan. En als je hun medewerking wilt verkrijgen vraag je: Doe me een lol... of: Wil je me een plezier doen? Bied ze een uitdaging aan.
Invloedrijke communicatiestijl is gevoelig voor waardering
De invloedrijke 'verkopers' zijn erg gevoelig voor waardering. Je kunt ze er niet genoeg van geven. Dus dat mag uitgebreid en in het openbaar. Geef ze verder de mogelijkheid om zich te uiten en ondersteun ze daarin. Wees vooral niet te kort door de bocht, afstandelijk of zwijgzaam. Praat liever met ze over doelen en dring niet teveel aan op feiten en cijfers. Richt je op de mens kant en op wat er gebeuren moet. Leg de details vast en wees besluitvaardig. Vraag naar hun mening en wees vooral persoonlijk. Neem de tijd om te stimuleren, maak grapjes maar houd wel het tempo erin. Wees niet neerbuigend, daar kunnen ze heel slecht tegen. Beloon ze voor hun bereidheid om risico's te nemen. Ga snel tot actie over, want deze mensen houden van tempo!
Meer lezen over andere communicatiestijlen? Download dan het gratis E-book Communicatiestijlen.
Wil jij ook de beste versie van jezelf worden?
Mocht je nog een extra zetje in de rug kunnen gebruiken bij het bereiken van jouw doelen of bij het uitvoeren van je wensen, dan kun je je altijd aanmelden voor een van mijn online trainingen of voor coaching.
Leuk of waardevol artikel?
Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw eerste stap om beter voor jezelf te zorgen?