Communicatie: Wensen of verwijten
20 augustus 2010 

Communicatie: Wensen of verwijten

Veel mensen zijn geconditioneerd op een negatieve communicatie. Dat is ook een beetje onze westerse cultuur. We leggen vooral de nadruk op wat er niet goed gaat. Als je kind bv. een rapport heeft met  twee tienen, twee negens, drie achten een zeven en een vier, dan gaat vrijwel altijd de aandacht naar de vier uit. Want die vier moet minstens een zes worden. 

Negatieve energie

Het resultaat daarvan is dat het kind veel tijd, moeite en energie moet steken in iets waar het minder goed in is en waar het waarschijnlijk ook geen uitblinker in zal worden. Er gaat veel energie in zitten die meestal niet tot veel  voldoening leidt. Als je daarentegen je aandacht richt op de dingen waar je wel goed in bent, en je acties zijn in overeenstemming met  je talenten, dan bereik je meestal meer met minder moeite.

Verwijten of wens?

Iets vergelijkbaars kun je zien bij het communiceren van wat we willen. We zijn vaak geneigd te denken en communiceren vanuit verwijten. Die negatieve conditionering leidt er vooral toe dat we meestal heel goed weten wat we allemaal niet willen.

Wat wil je wel?

 In mijn dagelijkse coach praktijk constateer ik vrijwel steevast dat mijn klanten vooral heel goed weten wat ze niet willen en veel moeite hebben om te benoemen wat ze wel willen. Toch verandert dat veel in de communicatie. Een verwijt wordt daardoor een verzoek dat de ander al of niet kan inwilligen. Bij een verwijt gaan vrijwel altijd de hakken in het zand. Bij een verzoek is dat veel minder het geval.

Voorbeelden:

Jij denkt ook altijd alleen maar aan jezelf. Jij gaat maar iedere avond op stap en laat mij hier achter bij de kinderen. Of:
Ik merk dat het feit dat jij iedere avond op stap gaat, waardoor ik alleen thuis zit met de kinderen mij zwaar valt. Ik voel me daarin alleen staan en mis ruimte en tijd voor mezelf. Ik wil graag een afspraak met je maken zodat ik ook een vaste avond voor mezelf heb, waarop ik bv. kan gaan sporten.

Ik moet ook alles alleen doen in het huishouden. Jij doet nooit wat. Of:
Wil jij voortaan voor mij stofzuigen? Dat zou mij erg helpen.

Jij zit altijd uren aan de telefoon. Op die manier ben ik niet meer bereikbaar. Of:
Wil jij voortaan je telefoongesprekken inkorten tot maximaal een kwartier? Ik verwacht nog telefoon. Of zullen we er een telefoonlijn bij nemen?

Wat ga je doen?

Herkenbaar? Ben je zelf de zender of meer de ontvanger van dergelijke communicatie? En in beide gevallen is een zinvolle vraag: Wat ga je doen om het beter te maken?

Over de schrijver
Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan dertig jaar met veel plezier en heeft in 2005 geleid tot de oprichting van ConFront Coaching en Training. In de afgelopen jaren heb ik duizenden mensen via coaching, training, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Via mijn site deel ik mijn kennis en ervaring met jou. Ik ben na mijn HBO-opleiding Personeel en Organisatie verder opgeleid tot Transformationeel Trainer/Coach. En ik volgde opleidingen op het gebied van o.a. Jungiaanse psychologie, NLP, Loopbaanbegeleiding, Meditatie en Mindfulness, Marketing en Communicatie, Voeding en Gezondheid en EFT. Mijn specialisaties zijn: Transformeren, balans tussen werk, zorgtaken en persoonlijkheid, loopbaan coaching, assertiviteit en grenzen stellen, communicatie, hoogsensitiviteit, stress- en burn-out-preventie.
Reactie plaatsen