Loopbaanbegeleiding/Outplacement: Je sollicitatiebrief
07 maart 2011 

Loopbaanbegeleiding/Outplacement: Je sollicitatiebrief

Je sollicitatiebrief is je visitekaartje. Het is de eerste indruk op papier voor de werkgever. Het eerste 'verhaal' van hoe je overkomt. En je hebt maar één kans op een goede eerste indruk. Natuurlijk is het zo dat wanneer alles klopt en jij gewoon de meest geschikte kandidaat voor de baan bent het al een stuk gemakkelijker is. Je hoeft dan geen 'verhaal' te bedenken, want je sollicitatie gaat dan ook gewoon over jou. Jij weet dan ook precies waarom jij die meest geschikte kandidaat bent voor die werkgever. Alleen

Constructief duidelijk maken

Dat weet die werkgever dus nog niet. En het is de kunst om hem dat wel op een zo constructief mogelijke manier duidelijk te maken. De meeste mensen denken dat ze zichzelf 'verkopen' moeten in zo'n brief en tot op zekere hoogte is dat natuurlijk ook zo. Alleen de vorm waarin dat gebeurt bepaalt of je succesvol bent of niet.

Uitnodiging

Waarom schrijf je die brief eigenlijk? Soms zeggen klanten wel eens tegen mij: Om die baan te krijgen natuurlijk. Maar dat is een misvatting. Dat is niet de reden waarom je die brief schrijft. Je schrijft die brief omdat je wilt worden uitgenodigd voor een gesprek.

Uitnodigen wie je aardig vindt

Daarom is het niet altijd degene met de beste papieren die wordt uitgenodigd. Andere factoren spelen een misschien nog wel belangrijkere rol. Stel jezelf maar eens de vraag: Wie nodig jij bij jezelf thuis uit? Zijn dat altijd de mensen met de beste papieren? Of zijn dat vooral de mensen die je aardig vindt? Mensen met wie je iets gemeenschappelijks deelt. Mensen waar je wat aan hebt, die iets voor je kunnen betekenen en waar je graag meer van wilt weten.

Leren afstemmen

Het is daarom belangrijk dat je je brief afstemt op de ontvanger. Veel mensen 'zenden' vooral met hun brief en stemmen niet of te weinig af op de ontvanger. Stel jezelf dus vooral de vraag: Wat zou ik graag willen weten van een sollicitant als ik een vacature had. Je brief gaat daarom vooral ook over de vraag hoe goed je kunt luisteren naar en afstemmen op de ander.

Quote gebruiken

Een heel sterke manier om een ja-gevoel bij de ontvanger te creëren is als je die informatie geeft waarin de ander zich herkent. Een goede en ook onderscheidende manier om je brief te beginnen is met een letterlijke quote van de beslisser. Je hebt uiteraard gebeld voor nadere informatie en gebruikt die quote om de ontvanger te laten merken dat je goed hebt geluisterd. Een letterlijke quote zal de ander altijd herkennen. Daarnaast is het een onderscheidende manier van een sollicitatiebrief schrijven, waardoor je brief ook meer op zal vallen dan andere brieven.

Goed luisteren

Laat in je brief ook goed merken dat je geluisterd hebt. Geef zo helder mogelijk weer waar de ander naar op zoek is. Die informatie haal je uit het telefoongesprek wat je hebt gehad met de beslisser. Natuurlijk zul je in je brief ook weer moeten geven wat maakt dat jij daar perfect op aan kan sluiten. Wat is jouw ervaring en wat zijn jouw kwaliteiten.

Houd het kort

Houd je brief vooral ook kort. De ontvanger krijgt vele brieven en heeft per definitie weinig tijd. Dus hoe beknopter je bovenstaande weer kunt geven hoe beter. Beperk je tot hooguit 1 A4tje. Je cv hooguit 2 A4tjes.

Opvallen

Ook in de lay-out kun je je brief laten opvallen. De nieuwste versie van word biedt hiertoe prima formats. Stel jezelf hierbij ook wel de vraag: Wat wil de ontvanger zien? Een wat traditioneler accountantskantoor of bank vraagt een andere benadering dan een gemeente of zorginstelling. Houd hier in je keuze ook rekening mee. Wil je echt opvallen dan is het een optie om een filmopname te laten maken van wie jij bent. Zorg er hierbij wel voor dat je een professionele opname laat maken. Je zult in ieder geval op dit moment zeker opvallen bij een werkgever. Waar je ook aan kunt denken is om andere mensen iets over jou te laten zeggen. Hetzij op papier, hetzij op film.

Als je je baan goed zat bent...

Zit je niet meer op je plek? Heb je last van een bore-out? Kom in actie en meld je dan nu aan voor Loopbaancoaching.

Toe aan een volgende stap in  je loopbaan?


Ben je al te lang blijven hangen in werk dat je eigenlijk  niet meer leuk vindt? Zit je niet meer op je plek? Heb je last van een bore-out? Kom je er niet tot je recht? Loop je vast? En blijf je hangen omdat je zulke leuke collega's hebt? Of omdat je denkt dat het financieel of om andere redenen niet anders kan? Of misschien ben je gewoon toe aan een nieuwe uitdaging maar weet je niet wat of het lukt je niet om het voor elkaar te krijgen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom loopbaancoaching een goede optie voor je is. Meld je daarom vandaag nog aan!

Over de schrijver
Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan dertig jaar met veel plezier en heeft in 2005 geleid tot de oprichting van ConFront Coaching en Training. In de afgelopen jaren heb ik duizenden mensen via coaching, training, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Via mijn site deel ik mijn kennis en ervaring met jou. Ik ben na mijn HBO-opleiding Personeel en Organisatie verder opgeleid tot Transformationeel Trainer/Coach. En ik volgde opleidingen op het gebied van o.a. Jungiaanse psychologie, NLP, Loopbaanbegeleiding, Meditatie en Mindfulness, Marketing en Communicatie, Voeding en Gezondheid en EFT. Mijn specialisaties zijn: Transformeren, balans tussen werk, zorgtaken en persoonlijkheid, loopbaan coaching, assertiviteit en grenzen stellen, communicatie, hoogsensitiviteit, stress- en burn-out-preventie.
Reactie plaatsen