Wat zeg je en hoe zeg je het?
De vier gedragstijlen hebben alle vier hun eigen manier van omgaan met problemen en conflicten. Daarbij is het vooral belangrijk rekening te houden met het onderliggende gevoel. Wanneer je de stijlen kent en je hebt inzicht in je eigen persoonlijke stijl, dan kun je kiezen hoe je wilt reageren op anderen en hoe je de reactie van anderen interpreteert.
Aanpak bij conflicten
De vier communicatiestijlen vragen alle vier een andere aanpak bij conficten. Daarbij geldt in zijn algemeenheid dat je met empathie en tact vaak verder komt dan met de botte bijl. Als je enige gereedschap een hamer is, dan lijkt elk probleem op een spijker (Maslov). De kunst is op een bekwame en strategische manier om te gaan met je uitdagingen en conflicten. Hieronder vind je aanknopingspunten om met de vier communicatiestijlen in een conflictsituatie om te gaan.
Dominante communicatiestijl
De dominante communicatiestijl zal direct en strijdlustig reageren waardoor een win-verlies situatie kan ontstaan. Vermijd daarom zwart-wit denken door zo onbevooroordeeld mogelijk te reageren en kijk of je met behulp van open vragen (wie, wat, wanneer en waar) meteen ter zake kunt komen. Vraag haar ook wat ze nodig heeft voor een win-win situatie en stel gezamenlijk vast wat de conclusie is.
Invloedrijke communicatiestijl
De invloedrijke communicatiestijl zal open en directe conflicten liever vermijden uit angst afgewezen te worden. Ze zal zich onbehaaglijk voelen bij conflicten of gebrek aan waardering. Erkenning van het gevoel zal ze op prijs stellen. Beschrijf de (conflict)situatie zo zakelijk mogelijk en vermijd kritiek op haar. Sluit het gesprek af met een concrete afspraak over wie wat wanneer gaat doen en herstel en bevestig de persoonlijke relatie.
Standvastige communicatiestijl
Met de standvastige gedragstijl kun je het best praten over de noodzaak om het conflict op te lossen. Ze zal er belang aan hechten de relatie stabiel en harmonieus te houden. De vervelende dingen kun je het best direct en met open vragen (wie, wat, wanneer en waar) aanpakken. Vraag haar wat zij nodig heeft om het conflict verstandig en effectief op te lossen.
Observator (de conforme communicatiestijl)
De conforme gedragstijl (observator) heeft de neiging zich terug te trekken bij conflicten. Daarna zal ze zich gaan verdedigen waarna ze tot de aanval overgaat. Verstandig en rustig de problemen bespreken, onderbouwd door feiten en cijfers en concrete voorbeelden spreken haar het meest aan. Vraag haar wat ze nodig heeft om het conflict op te lossen en zorg dat de belangen van beide partijen gewaarborgd worden.
11 Tips en spelregels bij conflicten
Gratis Ebook: Communicatiestijlen
Meer weten over de gedrag- en communicatiestijlen?
Download dan hier het gratis Ebook: Communicatiestijlen
Ook je communicatie verbeteren?
Wil je ook leren je communicatie te verbeteren? Meld je dan nu aan voor Coaching. De gesprekken worden gehouden op de Struikheide 17 in Heerenveen, Friesland. Of als je dat liever wilt online.