Communicatiestijlen: Communicatiestijlen en conflicten
26 april 2010 

Communicatiestijlen: Communicatiestijlen en conflicten

Wat zeg je en hoe zeg je het?

De vier gedragstijlen hebben alle vier hun eigen manier van omgaan met problemen en conflicten. Daarbij is het vooral belangrijk rekening te houden met het onderliggende gevoel. Wanneer je de stijlen kent en je hebt inzicht in je eigen persoonlijke stijl, dan kun je kiezen hoe je wilt reageren op anderen en hoe je de reactie van anderen interpreteert.

Aanpak bij conflicten

De vier communicatiestijlen vragen alle vier een andere aanpak bij conficten. Daarbij geldt in zijn algemeenheid dat je met empathie en tact vaak verder komt dan met de botte bijl. Als je enige gereedschap een hamer is, dan lijkt elk probleem op een spijker (Maslov). De kunst is op een bekwame en strategische manier om te gaan met je uitdagingen en conflicten. Hieronder vind je aanknopingspunten om met de vier communicatiestijlen in een conflictsituatie om te gaan.

Dominante communicatiestijl

De dominante communicatiestijl zal direct en strijdlustig reageren waardoor een win-verlies situatie kan ontstaan. Vermijd daarom zwart-wit denken door zo onbevooroordeeld mogelijk te reageren en kijk of je met behulp van open vragen (wie, wat, wanneer en waar) meteen ter zake kunt komen. Vraag haar ook wat ze nodig heeft voor een win-win situatie en stel gezamenlijk vast wat de conclusie is.

Invloedrijke communicatiestijl

De invloedrijke communicatiestijl zal open en directe conflicten liever vermijden uit angst afgewezen te worden. Ze zal zich onbehaaglijk voelen bij conflicten of gebrek aan waardering. Erkenning van het gevoel zal ze op prijs stellen. Beschrijf de (conflict)situatie zo zakelijk mogelijk en vermijd kritiek op haar. Sluit het gesprek af met een concrete afspraak over wie wat wanneer gaat doen en herstel en bevestig de persoonlijke relatie.

Standvastige communicatiestijl

Met de standvastige gedragstijl kun je het best praten over de noodzaak om het conflict op te lossen. Ze zal er belang aan hechten de relatie stabiel en harmonieus te houden. De vervelende dingen kun je het best direct en met open vragen (wie, wat, wanneer en waar) aanpakken. Vraag haar wat zij nodig heeft om het conflict verstandig en effectief op te lossen.

Observator (de conforme communicatiestijl)

De conforme gedragstijl (observator) heeft de neiging zich terug te trekken bij conflicten. Daarna zal ze zich gaan verdedigen waarna ze tot de aanval overgaat. Verstandig en rustig de problemen bespreken, onderbouwd door feiten en cijfers en concrete voorbeelden spreken haar het meest aan. Vraag haar wat ze nodig heeft om het conflict op te lossen en zorg dat de belangen van beide partijen gewaarborgd worden.

11 Tips en spelregels bij conflicten

Gratis Ebook: Communicatiestijlen

Meer weten over de gedrag- en communicatiestijlen?
Download dan hier het gratis Ebook: Communicatiestijlen

Ebook Communicatiestijlen

Ook je communicatie verbeteren?

Wil je ook leren je communicatie te verbeteren? Meld je dan nu aan voor Coaching. De gesprekken worden gehouden op de Struikheide 17 in Heerenveen, Friesland. Of als je dat liever wilt online.

Transformatie

Over de schrijver
Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan dertig jaar met veel plezier en heeft in 2005 geleid tot de oprichting van ConFront Coaching en Training. In de afgelopen jaren heb ik duizenden mensen via coaching, training, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Via mijn site deel ik mijn kennis en ervaring met jou. Ik ben na mijn HBO-opleiding Personeel en Organisatie verder opgeleid tot Transformationeel Trainer/Coach. En ik volgde opleidingen op het gebied van o.a. Jungiaanse psychologie, NLP, Loopbaanbegeleiding, Meditatie en Mindfulness, Marketing en Communicatie, Voeding en Gezondheid en EFT. Mijn specialisaties zijn: Transformeren, balans tussen werk, zorgtaken en persoonlijkheid, loopbaan coaching, assertiviteit en grenzen stellen, communicatie, hoogsensitiviteit, stress- en burn-out-preventie.
Reactie plaatsen